Petitie: Geef de binnenvaart toekomst

Op 29 maart 2018. is de petitie gelanceerd "Geef de binnenvaart toekomst en voorkom 74.000 extra trucks, files en CO2-uitstoot".

Tijdens de ledenvergadering hebben de leden massaal voor de mogelijkheid gestemd om de petitie uit te doen gaan. De leden waren ervan overtuigd, dat de onzinnige geluidseisen en de manier waarop daarmee omgegaan wordt, duidelijk maakt dat ons eigen Ministerie onze binnenvaartvloot niet wil beschermen. In ieder geval niet de gehele binnenvaartvloot.

En terwijl de klok voort tikt, is de hele vaste Kamercommissie in de Tweede Kamer vervangen door nieuwe Kamerleden, die dus niet bij de hoorzitting zijn geweest, waar de ASV de Kamer heeft weten te overtuigen dat de CCR-regelgeving niet gestoeld is op ongevallen of onveiligheid, maar dat deze puur berust op het moedwillig uit de vaart laten nemen van duurzame binnenvaartschepen.

Omdat de klok voort tikt en het, mede door deze hoorzitting, afgedwongen moratorium van onder andere de geluidseisen, in 2020 afloopt, moet er iets gebeuren. Omdat de klok voort tikt en de moties, die zijn aangenomen om de diversiteit van de vloot te waarborgen, niet worden uitgevoerd, heeft de ASV de handschoen weer opgepakt om nu dan maar een petitie aan de Kamer aan te bieden.

En gelukkig merken we dat de petitie getekend wordt, en hoe! De handtekeningen komen uit heel Nederland en daarbuiten en zijn van allerlei ongeruste ondertekenaars, zoals schippers, maar ook verkeersbegeleiders en ondernemers, werkzaam in bedrijven die met de binnenvaart te maken hebben.

Dat het argument veiligheid, waardoor deze regelgeving de schippers opgelegd is, voor een groot deel een schijnargument is, heeft de ASV allang aangetoond. Toch blijft men dat argument tegen de schippers en de ASV in het bijzonder gebruiken.

Petitie `Geef de binnenvaart toekomst en voorkom 74.000 extra trucks, files en CO2 uitstoot` uitgereikt 26 juni 2018

Bittere pil uitgereikt aan de secretaris generaal van de CCR. Bij 200 jaar bestaan CCR

10 jaar CCR overgangsbepalingen

De petitie

Omschrijving 
Het veiligste en minst milieubelastende goederenvervoermiddel, de binnenvaart, wordt door onnodige regelgeving zo tegengewerkt dat de investeringskracht en zelfs de toekomst van deze bedrijfstak in het geding is. Dit heeft verregaande consequenties voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland. 

Wij
Binnenschippers van de modernste en veiligste vloot ter wereld, met schepen van diverse afmetingen.

Constateren dat:·   

  • De binnenvaart onevenredig veel (CCR-)eisen opgelegd krijgt.  
  • Veel schepen niet aan de (geluids)eisen kunnen voldoen. 
  • Noodzakelijke (vergroenings)investeringen onmogelijk worden.
  • De diversiteit en het toekomstperspectief van de vloot afneemt.
  • Er inmiddels al een koude sanering plaatsvindt.
  • Veel schepen < 1.500 ton na 2025 verdwenen zijn.
  • Kleinere vaarwegen onbruikbaar worden.
  • Daardoor na 2020 wekelijks circa 74.000 extra trucks op de weg zullen rijden.

Aangeboden aan het de Commissie Infrastructuur en Waterstaat met 1665 ondertekeningen op 26 juni 2018

Inhoud aanbieding petitie