Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

Effectievere handhaving op snelvaren

Uit de brief van de Minister t.b.v. het AO op 7 december 2017

De toenmalige Minister van Infrastructuur en Milieu heeft u in haar brief van 23 december 2016 (Kamerstuk 31 409, nr. 83) toegezegd om u te informeren over de vraag of er aanvullende meetmethodes voor vaarsnelheid zijn die ook in een juridische procedure standhouden.

Fysieke waarneming van handhavers op de vaarwegen blijft noodzakelijk, omdat er op korte termijn geen juridisch geaccepteerde, aanvullende meetmethodes voor snelvaren zijn. We experimenteren met aanvullende meetmethodes zoals drones, slimme camera’s en satellietbeelden. Pas wanneer hiermee voldoende positieve resultaten (onder andere met betrekking tot technische toepasbaarheid op open water en betrouwbaarheid) zijn behaald, kunnen stappen worden gezet richting certificering van de methodes voor handhavingsdoeleinden. De verwachting is dat dit op korte termijn nog niet aan de orde is. Daarnaast speelt ook privacywetgeving een rol bij de toepasbaarheid van aanvullende meetmethodes.

Het ministerie volgt de technische ontwikkelingen nauwlettend en blijft werken aan het effectiever maken van de handhaving op het water door samenwerking en afstemming met andere handhavende diensten op het water en met de waarnemers op de verkeersposten. Op deze manier kan de beschikbare handhavende capaciteit op het water op doelmatige wijze worden ingezet. Ook zet het ministerie in op voorlichting, bewustwording en dialoog, onder andere via «Varen doe je Samen». Het beeld is dat dit effect sorteert.

In 2016 zag Rijkswaterstaat het aantal waargenomen snelheidsovertredingen op de Waddenzee niet verder stijgen ondanks een verhoogde handhavingsinzet. In de eerste helft van 2017 is een duidelijke afname zichtbaar in het aantal geconstateerde overtredingen bij een gelijkblijvende handhavingsinzet.