Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Toekomst zand en grindvaart en vervoer over kleine vaarwegen bedreigd

Recentelijk heeft Panteia een rapport uitgebracht naar de toekomst van de zand- en grindvaart. Daarin staan een aantal belangrijke conclusies en constateringen, onder andere dat de zand- en grindvloot qua leeftijd van de vloot gemiddeld gezien aanmerkelijk ouder is dan de overige droge lading vloot. Ook constateert Panteia dat als gevolg van de crisis het aantal schepen enorm is uitgedund, dat er reeds krapte op de markt is ontstaan en dat het aflopen van overgangsbepalingen in het ROSR alsmede de milieu-eisen in Rotterdam op korte termijn een verdere afname zal bewerkstelligen terwijl het ladingaanbod gelijk zal blijven, dan wel toenemen.

Panteia heeft becijferd dat nieuwbouw in de kleine segmenten nodig is om aan de transportvraag te blijven voldoen en dat nieuwbouw in veel gevallen uit kan; althans als gekeken wordt naar de concurrentiepositie ten opzichte van de vrachtauto. Dit is het minst voor kleine schepen: 47% van de huidige tonnage kan het meest kosteneffectief per schip vervoerd worden, terwijl bij de grotere klassen (650 -1000 ton) en 1000 – 2000 ton dit al 80%, dan wel 90% bedraagt.

Panteia constateert ook dat de vaart naar bestemmingen zoals Tilburg, Eindhoven, Helmond maar ook Den Haag, Hillegom, Doetinchem, Coevorden en de Noordoostpolder (en nog veel meer) op korte termijn zal verdwijnen, als overheden geen maatregelen treffen om de scheepvaart op deze vaarwegen te stimuleren.

Het rapport is opvraagbaar via deze link  

Kamerlid Smaling (SP) stelde kamervragen die u hier kunt lezen.

Reactie politiek op verdwijnen (beun)schepen door CCR eisen.

De SGP heeft gereageerd op onderstaand bericht aan de politiek:

Geachte mevrouw Fluitsma,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Goed om dit signaal te krijgen. Kleine binnenvaartschepen mogen niet de nek omgedraaid worden. We gaan ernaar kijken en nemen het punt mee in de voorbereiding van een volgend debat.

Met vriendelijke groet,

Hans Maljaars
Beleidsmedewerker Economische Zaken, incl. landbouw; Infrastructuur & Milieu

Bericht aan de politiek:
De ASV heeft de woordvoerders binnenvaart in de Tweede Kamer opgeroepen zo snel mogelijk stappen te zetten om datgene wat nog rest aan de kleine binnenvaart te redden zodat de diversiteit van de vloot blijft bestaan. De ASV vraagt de beleidsmakers op de ingediende moties betreffende de CCR regelgeving uit de lades te trekken en er iets mee te gaan doen.

Onderstaand bericht zojuist verzonden naar de woordvoerders Binnenvaart in de Tweede Kamer

Geacht Kamerlid, geachte Volksvertegenwoordiger,

Betreft: Consequenties van de CCR regelgeving: nu al een groot tekort aan kleine schepen: Acuut probleem bij de beunschepen. Onomkeerbaar: Vervoer over water gaat naar wegtransport!

U zult ongetwijfeld weten dat de ASV al vele jaren hamert op het feit dat door de CCR regelgeving waarbij bestaande schepen met terugwerkende kracht aan nieuwbouweisen moeten voldoen de diversiteit van de vloot aangetast wordt en daarmee de waarde van de binnenvaartvloot voor verladers.

De consequenties worden inmiddels zichtbaar zoals duidelijk wordt in het artikel van de binnenvaartkrant

Een deel van het artikel:
In opdracht van de stichting Beunschepen heeft Panteia onderzoek gedaan naar de het zand- en grindvervoer. De uitkomst is dat de vloot in de komende 10 jaar vernieuwd moet worden; anders verliest de binnenvaart lading aan het wegvervoer.

In de afgelopen 10 jaar is de actieve vloot van beunschepen gedaald met ongeveer 100 schepen. Er volgen er meer, voorspelt Panteia op basis van de hoge gemiddelde leeftijd van ondernemers op beunschepen en de hoge gemiddelde leeftijd van de schepen. De schatting is dat het om 50 tot 100 schepen gaat. Die zouden de komende 10 jaar vervangen moeten worden. “Zonder deze nieuwbouw kan in de toekomst niet aan de benodigde hoogwaardige scheepscapaciteit worden voldaan en zal op termijn een deel van het binnenvaartvervoer van bouwmaterialen naar het wegvervoer verschuiven”, waarschuwt Panteia.

Vooral kleine schepen nodig
De nieuwbouw moet niet alleen bestaan uit grotere beunschepen. De onderzoekers pleiten vooral voor meer nieuwe kleinere schepen. De eisen uit de overgangsbepalingen van het ROSR en problemen met bedrijfsopvolging zullen veel binnenvaartondernemers ertoe brengen hun schip naar de sloop te brengen.
“Als bedrijven aan klein vaarwater merken dat er een tekort aan kleine schepen ontstaat, zullen ze bij het maken van lange termijn visies eerder geneigd zijn andere locaties te kiezen. De sector is gebaat bij een gedifferentieerde vloot.”

Tot zover dit deel van het artikel.
Wij vragen u wederom erop aan te dringen bij minister Schultz dat zij zich er bij de CCR voor hard maakt dat deze zich aan haar eigen woorden houdt: “het kan niet de bedoeling zijn dat bepaalde segmenten van de vloot extra getroffen worden”.

Het is overduidelijk zo dat bepaalde segmenten van de binnenvaartvloot (de kleine binnenvaartschepen in ieder geval tot 1.00 ton, maar in mindere mate ook tot 1.500 ton) wel degelijk harder geraakt worden omdat aangetoond is dat deze schepen eenvoudigweg niet kunnen voldoen aan deze eisen en dus massaal gesloopt worden.

Er zijn al vele moties ingediend met het doel dit belangrijke onderdeel van de vloot te behouden. Er is geen tijd meer te verliezen. Ieder klein schip wat gesloopt wordt levert tientallen extra vrachtwagens op de weg. Het kritisch minimum aan kleinere schepen is al bereikt, er ontstaat een sneeuwbaleffect. Kleine vaarwegen worden steeds slechter bediend omdat er minder vervoer over water gaat vanwege de gesloopte schepen, daardoor kunnen wij onze klanten weer slechter bedienen waardoor zij overstappen naar andere vervoersmodaliteiten etc. Wij horen keer op keer hoe de politiek de binnenvaart een warm hart toedraagt. Maar die woorden helpen ons niet en u ook niet. Er moet nu op heel korte termijn gehandeld worden. Het is noodzakelijk dat er op zeer korte termijn ervoor gezorgd wordt dat zeker de kleinere schepen zo snel mogelijk vrijgesteld worden van deze eisen waar overduidelijk niet aan voldaan KAN worden.

Ik hoop u hiermee voldoende op de hoogte gesteld te hebben.

Voor verdere informatie betreft de CCR: u kunt veel relevante stukken vinden op onze website, waarbij ik speciaal wil wijzen op het rapport schepen van de toekomst, van de CCR.
Natuurlijk kunt u altijd contact met mij opnemen, of met een van onze bestuursleden.

Met vriendelijke groet,

Sunniva Fluitsma

reactie van de PVV: Bedankt voor de e-mail en informatie, ik stop het in het dossier!