Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Verslag overleg Rijnvaart Commissaris

Verslag van het overleg met de Rijnvaart Commissaris (RvC) Dick Verdoorn op 9 februari 2016

Deze bijeenkomst vond plaats in Zwijndrecht in het nieuwe kantoor van BLN-Schuttevaer.

Wij werden uitvoerig rond geleid in het prachtige kantoor door Margit die wij al jaren kennen , wij zijn Paul Markusse en Ger Veuger namens de ASV. De vergadering begon om 14.00 uur.

De verdere aanwezigen : RvC Dick van Doorn Voorzitter , BLN Hester Duursema en Robin Vermeren , CBRB Robert Kasteel en Duwbakken Johan Muller.

De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen welkom , het verslag van d.d. 10-11-2015 wordt zonder op of aanmerkingen goedgekeurd. Alle actie punten die op de rij staan worden doorgeschoven.

Onder mededelingen meld Hester dat men druk doende is met het inventariseren van auto afzet plaatsen langs de Rijn . Leny had hier graag met Ron over gesproken die namens de ASV deze zaak doet. Op de agenda bij de CCR staat de evaluatie van de AIS . Wij dringen aan op een enquête onder de schippers om te weten wat hun bevindingen zijn .Dit wordt besloten en er is wel haast want het moet voor de Beurs van Gorinchem geregeld zijn gezamenlijk kunnen we dan de uitslag bespreken. De vorm en inhoud moet in gemeenoverleg worden vastgesteld hebben we afgesproken. Het wordt wel duidelijk dat BLN-Schuttevaer bereid zijn verder te gaan in de toepassingen van AIS dan de ASV.

Er wordt door de RvC met klem aangedrongen dat wij ons meer moeten laten horen in Straatsburg, over wat onze bevindingen zijn tot nu toe en niet moeten wachten op voorstellen van de CCR. De CCR volgt de zaak toch wel op de voet. van Doorn is ook van mening dat er meer moet kunnen met de AIS onder andere ook Havengeld registraties en meerdere informatie voorzieningen. Wij als ASV hechten nog steeds aan de privacy voorschriften.

De RvC deelt mede dat de CCR steeds minder bevoegdheid krijgt en dat de zeggenschap verschuift richting Brussel EU . De vergadering die begin maart gepland staat in Straatsburg gaat ook over de corridors in Europa de TEN –T .

De huidige secretaris-generaal Hans van der Werf gaat met pensioen en er wordt uitgekeken naar een opvolger. De profiel schets moet nog wel worden vast gesteld.

Er is meer duidelijkheid over de emissie eisen voor Europa het parlement heeft de meest strenge eisen Euro 6 norm , gelukkig laten varen , wat er nu gaat gebeuren is nog niet geheel duidelijk. Rondvraag : Er wordt nogmaals over de AIS gesproken nu met name over de AIS aan boord van duwbakken , er is iets in de maak voor deze vaartuigen , we horen het nog wel word er gezegd .

Ger vraagt waarom Dick van Doorn niet bij de ONTB aanwezig is ? Hij geeft aan dat hij dit niet nodig vindt en ook niet gebruikelijk dat daar Rijnvaart commissarissen bij zijn. Maar dat blijkt achteraf niet te kloppen want er zijn wel degelijk Rijnvaat commissarissen bij het ONTB overleg.

Wij dringen nogmaals aan op verlichting van de medische keuringen en de patentplicht op basis van strekken kennis . Wij zijn van mening, dat zeker nu er verplichte vaarkaartsystemen zijn , geen reden meer is voor deze vorm van patenten. Inmiddels hebben wij gehoord dat er wat verlichting komt voor de medische keuringen .

Vervolgens kaarten wij de voortdurende controles aan door de Politie in Duitsland de schippers worden hier helemaal flauw van , meerdere keren per reis komt het voor dat er uitgebreid gecontroleerd wordt in de verschillende Deel Staten. Afgesproken is dat de ASV hier een ontwerp tekst voor zal maken en die zal worden opgestuurd aan de Nederlandse commissaris R.V. voor bespreking in de CCR met zijn Duitse collega’s. Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter de vergadering.

Paul en Ger.