Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Ontwerpbesluit ligplaatsen Noordhollandsch Kanaal

Provincie Noord Holland stuurde ons onderstaand bericht:

“Op 26 januari jl. stuurde ik u een e-mail met een ontwerpbesluit voor het Noordhollandsch Kanaal (ligplaats nemen). In dat besluit werd onder meer het volgende aangepast:

• ‘12 uur’ wordt veranderd in ‘24 uur’; men mag dus gedurende 24 uur na het beëindigen van de 3 x 24-uurperiode niet opnieuw ligplaats nemen, aan te geven door onderborden; dit geeft onze Handhaving meer mogelijkheid tot handelen bij overtredingen;

Bij een soortgelijk voornemen elders heeft de provincie zeer recent besloten de termijn waarbinnen niet opnieuw ligplaats mag worden genomen op te rekken tot 168 uur (één week). De langere periode geeft een nog betere mogelijkheid tot handhaving. Daarom willen wij deze periode ook voor het Noordhollandsch Kanaal gaan toepassen.

Ik zou graag in de loop van deze week horen of u overwegende bezwaren hebt tegen deze aanpassing van het ontwerpbesluit. Als ik niets van u hoor, ga ik ervan uit dat u tegen deze aanpassing geen bezwaar hebt.” 

De ASV moest wel direct reageren en deed dat als volgt:

Dank voor uw bericht. Ik zal het doorsturen naar het bestuur en denktank van de ASV maar ik kan op voorhand melden dat wij daar GROOT bezwaar tegen maken. U denkt kennelijk alleen vanuit het handhavingsidee, de noden en behoeften van de schipper spelen in uw visie duidelijk geen enkele rol.

U verwijst naar een andere situatie waar dit besluit reeds gevallen is: wij vragen u aan te tonen waar dat dan plaatsgevonden heeft en welke stappen er zijn gezet om de binnenvaartsector hierin mee te laten spreken.

In uw mail geeft u ons slechts 4 dagen om te mogen reageren anders zijn we akkoord. Dat doet u terwijl onze ervaring is dat de provincie zelf altijd nogal wat tijd neemt om te reageren. Ons met deze tijdsspanne opzadelen is wat de ASV betreft ronduit onfatsoenlijk.

Wij zullen via de diverse moderne media zorgen dat alle betrokkenen op de hoogte worden gesteld. U laat ons geen keus om deze onsympathieke weg te bewandelen gezien uw tijdspad.

Zodra ik meer inhoudelijke reacties heb ontvangen zal ik het doorgeven.

Enkele uren daarna was er al een reactie die we doorgestuurd hebben: 

“zeker nu met de stremming in Zaandam, de voorgenomen langdurige stremming in Zaandam alsmede de vele zandtransporten die vanaf het IJsselmeer richting de kop van Noord-Holland verwacht mogen worden, is dit onwerkbaar. Met 24 uur is het voor een schip zelfs ook maar onmogelijk om twee reizen op een dag te doen te doen. Bijvoorbeeld IJsselmeer – Schagerbrug vv. Dan ben je dus ’s ochtends en ’s avonds op dezelfde plek… Deze regeling maakt onmogelijk. “

Dat geeft wel aan dat er kennelijk door u de huidige situatie helemaal niet meegenomen is in uw voornemen. Maar om ieder misverstand te vermijden: het blijft zo dat wij het onbespreekbaar vinden dat schippers die noodzakelijk zijn voor de economie constant als opgejaagd wild bejegend worden. Als uw enige motivatie is “te kunnen handhaven’ dan is dat wel diep treurig.

We hebben vervolgens meerdere reacties vanuit de denktank toegestuurd waarop onderstaand antwoord kwam: 

"Ik heb uw reacties gelezen en ben van mening dat u daar een punt heeft. Wij zouden een onderscheid kunnen maken tussen beroepsvaart en recreatievaart.

Met andere woorden: voor de beroepsvaart blijft 12 uur gelden, voor recreatievaart 168 uur (één week). Dit zou de situatie voor de beroepsvaart ongewijzigd laten.

Ik neem aan dat u hiermee kunt instemmen. Ik hoor graag uw reactie."

Uiteindelijk is besloten dat er een periode van zes weken zal zijn waarin een zienswijze kan worden ingediend op het 2e Ontwerpbesluit aangezien het hier een nieuw ontwerpbesluit betreft met een wezenlijke verandering ten opzichte van het 1e ontwerpbesluit. Deze periode loopt tot 1 mei a.s.

Hier de link naar de tekst van het 2e Ontwerpbesluit