Algemeene Schippers vereeniging

ASV jaarverslag 2015

Is 2015 voor de binnenvaart een goed jaar geweest? Daar lijken de meningen over verdeeld. Er was sprake van de langste aaneengesloten laagwater periode van de laatste 40 jaar wat ongeveer een derde van het jaar tot een grotere vraag naar scheepsruimte heeft geleid. Als gevolg daarvan zijn goede vrachtprijzen betaald in die periode. Het lage water van 2015 heeft andermaal laten zien dat het aanhouden van reservecapaciteit in de binnenvaart noodzakelijk is en dat verladers hiervoor dienen te betalen.

Voor de schepen tot 1000 ton was het jaar veel minder positief. Zoals verwacht is het aantal kleine partijen naar Veghel geslonken met de opening van het Maximakanaal. Op de overgebleven kleine vaarwegen is nog sterker zichtbaar geworden dat er sprake is van beleid door overheden dat de kleine binnenvaart nog verder tegenwerkt. De VNF in Frankrijk heeft zelfs bekend gemaakt 70% te gaan bezuinigen op onderhoud en reparatie van de kleine vaarwegen in Frankrijk. Ondertussen worden de kosten van een klein schip alleen maar hoger door allerlei eisen, terwijl het wegvervoer nog meer gebruik maakt van spotgoedkope arbeidskrachten uit Midden- en Oost Europese landen.

Voor de ene schipper zal 2015 zeer positief zijn geweest en voor een ander zal de situatie inmiddels uitzichtloos geworden zijn.

Er zijn in 2015 veel overleggen, bijeenkomsten, gesprekken en hoorzittingen geweest waar het van wezenlijk belang was dat de ASV daarbij aanwezig was als de onafhankelijke belangenbehartiger van de particuliere binnenvaart. Dat heeft de vrijwilligers in het bestuur en de denktank veel tijd en energie gekost. Dat is echter niet voor niks geweest, want de ASV is een sterkere partij geworden dan dat ze eind 2014 was. Het ledenaantal is daarnaast wederom gestegen. Door verkoop van hun schip zijn er echter ook een aantal leden uitgeschreven. Gelukkig blijven de meeste wel behouden als donateur.

Symposium
In mei heeft de ASV in samenwerking met Ons Recht een symposium georganiseerd over de binnenvaartvervoersmarkt. Het doel was om vanuit verschillende invalshoeken te bespreken hoe er met de huidige marktsituatie dient om te gaan. De centrale vraag was: Crisis of nieuwe realiteit? Ondanks dat de opkomst tegenviel, wat zeker niet gelegen heeft aan een gebrek aan inzet door individuen, was het een uitstekend georganiseerd symposium op een prachtige locatie. Inhoudelijk was het een constructieve dag. Er waren diverse sprekers vanuit verschillende hoeken van de binnenvaart en er is een discussie geweest waaruit een aantal conclusies zijn getrokken.

Ligplaatsen en nautisch
Nog meer dan in het jaar daarvoor werden bestuur en denktank in 2015 geconfronteerd met nautische zaken waarvan gemeend werd dat die door vereniging Schuttevaer onvoldoende werden opgepakt. Met name aangaande ligplaatsen is veel tijd gestoken in het bij vaarwegbeheerders, politiek en grote publiek duidelijk maken hoe schippers wonen, werken en leven. Zo is er gepleit voor voldoende goede ligplaatsen bij de nieuwe sluis in Terneuzen, tegen een invaarverbod van de 1e Rijksbinnenhaven in IJmuiden en is er bij de gemeente Deventer iets in gang gezet zodat er inmiddels een beter betalingssysteem is voor walstroom.

Daarnaast zijn een aantal nautische zaken, zoals verslibbing van de Eems, falende bediening op afstand en spitsuursluitingen aanhangig gemaakt met als resultaat dat de ASV steeds vaker wordt gevraagd haar mening te geven over nautische kwesties. Zo ook bij een hoorzitting in de Tweede Kamer over de Nederlandse vaarwegen.

CCR
Nieuw in 2015 waren de overleggen met de kersverse rijnvaartcommissaris vanuit het bedrijfsleven Dick van Doorn. In dat overleg, wat tien maal is gehouden in 2015, bespreken ASV, CBRB en BLN-Schuttevaer onderwerpen die bij de CCR, Europese Commissie of anderzijds internationaal spelen. Er zijn veel onderwerpen naar voren waaronder; Nieuwe Europese emissienormen, Duitse vaarwegenplannen, eisen aan autokranen, lig- en autoafzetplaatsen langs de Rijn, Strekkenkennis en de technische in relatie tot rijnkruisend verkeer. In 2016 zal dit overleg worden voortgezet, echter menen de deelnemers dat 6 overleggen per jaar voldoende is.

Van de overgangsbepalingen, waar de ASV zich al jaren tegen verzet, is er op 1 januari 2015 van een aantal de termijn afgelopen. De Lidstaten van de CCR richten zich nu volledig op het vinden van werkbare oplossingen voor de eisen van in het moratorium. De ASV heeft daaraan bijgedragen door in diverse bijeenkomsten haar mening te geven over de eisen aan autokranen en de geluidseisen.

Overlegstructuur
In het verleden heeft de ASV regelmatig kenbaar gemaakt dat er behoefte is aan een direct en structureel overleg tussen het ministerie en de sector en daarbij vaak gerefereerd aan het opgeheven Deelorgaan Binnenvaart. Zo ook in 2015. De ASV werd verrast door een exorbitante verhoging van boetes door ILenT. Navraag leerde dat dit was voorgelegd aan de sector in een overleg met CBRB en BBZ. Er zijn vervolgens Kamervragen gesteld en uit de antwoorden van de minister bleek dat er geen nieuw Deelorgaan Binnenvaart zal worden opgezet. De minister vindt dat er voldoende direct en structureel overleg is middels het OTNB en het vooroverleg van de plenaire vergadering van de CCR.

Dit onderwerp is ook besproken met BLN-Schuttevaer en er is gebleken dat de organisaties verschillend denken over de overleggen met het ministerie e.d.

ILenT heeft daarentegen wel een structureel overleg te willen met de sector. De ASV zal hier ook bij worden betrokken en begin december heeft een eerste overleg plaatsgevonden om de opzet te bespreken.

ESO
In de voorjaarsvergadering hebben de leden zich positief uitgesproken over het verder onderzoeken en overwegen van een toetreden tot de ESO. Het bestuur en de denktank heeft hieromtrent gesprekken gevoerd met Ons Recht en BLN-Schuttevaer Alle bevindingen en constateringen uit die gesprekken zijn voorgelegd aan de leden in de najaarsvergadering en die hebben besloten dat de ASV geen lid wordt van de ESO.

Reservefonds
In 2014 was al bekend geworden dat EBU en ESO dit fonds voorlopig alleen willen gebruiken om hun organisaties te versterken. In 2015 werd duidelijk dat men om 6 miljoen vraagt over een periode van 10 jaar voor een Europees overlegplatform van EBU en ESO. Bij een bijeenkomst om dit platform toe te lichten was de ASV met een delegatie aanwezig en heeft geuit dat het Reservefonds nooit bedoeld is geweest om de organisaties ermee te bedruipen. Om die reden heeft de ASV aan het eind van 2015 een aanvraag gedaan van 10 miljoen euro uit het Reservefonds voor het opzetten van een Markttransparantiesysteem.

Samenwerken
Uit het jaarverslag 2015 blijkt wel dat er veel werk is verzet door het bestuur en de denktank van de ASV. Het was wel een moeizaam jaar waarin veel aandacht is besteedt aan nautische zaken, wat in wezen niet de kerntaak is van de ASV.

Ondanks een goede wil heeft het structurele overleg met BLN-Schuttevaer niet geleid tot het samen oppakken van onderwerpen of andere vormen van structurele samenwerking en er werd vanuit de politiek nog maar mondjesmaat gereageerd op zaken die de ASV over het voetlicht bracht. Ook heeft er binnen Ons Recht een verandering plaatsgevonden die de goede contacten hebben doen vertroebelen. Het contact loopt voornamelijk via een aangenomen beleidsmedewerker en niet meer met de bestuursleden waar de ASV veel mee is opgetrokken. Er wordt wel steeds meer geluisterd maar we zijn er nog lang niet. Er liggen nog veel dossiers waar we in de komende tijd graag vooruitgang willen boeken zoals AIS, huisvuil, afval van de lading, ligplaatsen, CCR-eisen en alleenvaart op de Westerschelde.

Hoe dan ook, 2015 wordt achtergelaten en strijdbaar als altijd gaat de ASV verder in 2016.

Ron Breedveld