Aan: Rechtbank Noord Holland, Sector bestuursrecht Postbus 1621 2003 BR Haarlem Betreft: Beroep tegen verkeersbesluit Scheepvaartverkeerswet Rijksbinnenhaven te IJmuiden. Bijlage: Bekendmaking Staatscourant, document stcrt-2015-15323. otterdam, 10-07-2015 Omschrijving besluit. Op 14 april 2015 heeft Rijkswaterstaat besloten om een invaarverbod voor onbepaalde tijd in te stellen voor de 1e Rijksbinnenhaven te IJmuiden. Voor ontheffingshouders wordt een uitzondering gemaakt. Dit besluit heeft als kenmerk: RWS-2015/14363.
Gronden van het beroep. De havens van IJmuiden zijn voor de binnenvaart een belangrijke locatie. Er vindt aldaar veel overslag plaats voor bedrijven als Tata Steel en de OBA. Als belangenbehartiger van sociaaleconomische belangen van binnenvaartschippers is de ASV van mening dat er op deze belangrijke locatie voldoende ligplaatsen aanwezig moeten zijn voor binnenvaartschepen om te wachten op overslag, te overnachten (i.v.m. de vaar- en rusttijdenwet) en/of redenen vanuit sociaal opzicht. Door Rijkswaterstaat worden geen serieuze alternatieven geboden aan de binnenvaart wat het besluit verdedigbaar kan maken. Alternatieven, zoals meerpalen op andere plaatsen, kan door de ASV niet als een serieus alternatief gezien worden. Al geruime tijd stoort het de binnenvaart nl. dat (zo ook de meerpalen in de 1e Rijksbinnenhaven) er maar weinig ligplaatsen zijn in IJmuiden waar een afloopvoorziening aanwezig is. Er wordt door Rijkswaterstaat geen enkele rekening gehouden met de belangen van de binnenvaart en de gezinnen die aan boord wonen. In plaats van werk maken van noodzakelijke voorzieningen vermindert Rijkswaterstaat door dit besluit juist het aantal ligplaatsen voor de binnenvaart.
De missie van Rijkswaterstaat schiet met het invaarverbod wat de ASV betreft zijn doel voorbij met betrekking tot de leefbaarheid van de havens en veiligheid van de binnenvaartschippers. Van een organisatie als Rijkswaterstaat mag toch zeker verwacht worden dat zij alle belangen behartigt, dus ook die van de binnenvaart. In het Ligplaatsbeleid Noordzeekanaal gebied werd in 2003 al aangegeven dat er vanaf 2010 al een fors tekort zou zijn aan ligplaatsen. Dit was een correcte voorstelling van zaken echter wordt er tot onze grote teleurstelling niet naar gehandeld. Naar mening van de ASV heeft dit besluit een beperking van de leefbaarheid en veiligheid in de havens van IJmuiden tot gevolg en hetgeen derhalve een gegronde reden is om in beroep te gaan tegen het ‘leegmaken’ van de 1e Rijksbinnenhaven d.m.v. een invaarverbod.
Deze website gebruikt functionele gookies
This site was created with the Nicepage