Inleiding huisvuil

2013 - 2014
Net als bedrijven  en huishoudens op de wal produceren ook binnenvaartschepen afval. Er is echter een groot verschil. Waar bedrijven en huishoudens vanuit een vaste locatie opgenomen kunnen worden in een inzamelnetwerk, varen binnenvaartschepen door heel Europa en zijn soms lange tijd weg uit het land van herkomst. Daarbij is een binnenvaartschip een bedrijfsmiddel waar tegelijkertijd de bemanning op leeft en hele gezinnen op wonen. Deze uitzonderlijke situatie vraagt om sector specifieke oplossingen voor het inzamelen van afval. Het was de wens van overheden om op internationaal niveau afspraken te maken over de omgang met afval in de binnenvaart. Hieruit is midden jaren negentig het Scheepsafvalstoffenverdrag (CDNI) ontstaan. 

Na ratificatie door de Verdragsluitende Staten is in aan twee van drie delen (A,B en C)  van de uitvoeringsregeling internationaal vorm gegeven en in 2010 resp. 2011 ingevoerd. Voor de afvalsoorten ‘olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval’ (deel A) en ‘afval van de lading’ (deel B) is hiermee sprake van internationale oplossingen voor het inzamelen en verwerken van scheepsafval vanuit het principe ‘de vervuiler betaalt’. De perikelen in 2013 hebben voornamelijk betrekking op deel C ‘overig scheepsbedrijfsafval’.

Verontrustend

In de eerste maand van 2013 kwamen er vanuit de sector berichten binnen bij het bestuur van de ASV dat Rijkswaterstaat een betaalstructuur van abonnementen voor overig bedrijfsafval per 1 juli 2013 ging invoeren. De ASV is van mening dat het voorgenomen systeem in strijd is met het Scheepsafvalstoffenverdrag en heeft de uitvoerende partij Stichting Afvalstoffen Binnenvaart (SAB) per brief d.d. 31-01-2013 om opheldering gevraagd. Uit het antwoord van de SAB is gebleken dat de SAB alleen verantwoordelijk is voor de uitvoering en de Nederlandse overheid in overleg met andere brancheorganisaties buiten de ASV, gekozen heeft voor een gesloten inzamelnetwerk in combinatie met een abonnement. 

De petitie

De verontrustende berichten uit de diverse achterbannen heeft Rijkswaterstaat ertoe gebracht eind februari 2013 een voorlichtingsbijeenkomst te organiseren voor de binnenvaartorganisaties. Hier werd duidelijk dat Nederland eenzijdig, onder auspiciën van de CCR, invulling geeft aan deel C van het Scheepsafvalstoffenverdrag. Op diezelfde bijeenkomst leken de andere binnenvaartorganisaties (CBRB, BBU en KSV) zich neer te leggen bij het nieuwe beleid. De ASV staat op het standpunt dat de minister onrechtmatig handelt en heeft daarop besloten dat de vaarweggebruikers de mogelijkheid moesten krijgen om tegen het overheidsbeleid in verweer te komen. Er was meer druk nodig vanuit de sector. Vanuit die gedachte is de petitie “Binnenvaart weigert mee te werken aan schending Scheepsafvalstoffenverdrag SAV” opgezet door de ASV, hebben 1068 personen de petitie ondertekend en heeft de ASV de handtekeningen in april 2013 aangeboden aan de Tweede Kamercommissie van Infrastructuur en milieu.