Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Persbericht bezwaarschrift Franse vaarwegen

Herhaalde oproep! Meldt alle incidenten die te maken hebben met AIS

Over 1 jaar wordt de AIS-verplichting geëvalueerd en de documentatie is hierbij belangrijke input voor de Nederlandse delegatie (CCR).
De deelnemers (waaronder de ASV) worden gevraagd om n.a.v. de AIS verplichting de ervaringen te documenteren (bijvoorbeeld wanneer een AIS defect raakt, wat de gevolgen daarvan zijn etc.).

U kunt uw meldingen doen via:
Bij voorbaat dank.

Het bestuur en de denktank van de ASV



Bestuurlijke reactie op het Ontwerp Tracébesluit (OTB)

De bestuurlijke reactie op het Ontwerp Tracébesluit (OTB) Nieuwe Sluis Terneuzen die de Provincie stuurde aan de minister staat op de ASV website, http://tinyurl.com/qetwb5s In de loop van de vakantie is het document toegevoegd aan de agenda voor de komende Commissievergadering (waarbij overigens ook onze zienswijze als ingekomen stukken geagendeerd staat). 

In de brief van de Provincie worden wel wat zaken aangestipt maar heel stellig is het allemaal niet. Wel staat in de geleidebrief nog te lezen dat gedeputeerde De Reu in de stuurgroep de opmerkingen m.b.t. de wachtplaatsen aan de orde heeft gesteld.

Positief is volgens de ASV, dat Provinciale Staten bij de Minister aandacht vraagt voor het ligplaatsenbeleid. Het kan een ondersteuning zijn van de acties die wij al hebben ondernomen over het landelijk ligplaatsenbeleid.

De ASV zal de informatie doorsturen naar de regiocoördinator KSV/BLN.



Voormelden per email verplicht?

Een bevrachter heeft een schipper verteld dat in de wet staat dat het voormelden per email gedaan moet worden. Wij vragen ons af waar deze bevrachter dat zo heeft opgevat. De ‘Nederlandse Wet 2011’ spreekt namelijk in artikel 3 lid 4a alleen maar over ‘bericht’ geven. Er zijn wel bevrachters, coöperaties en ontvangers die het voormelden via email verlangen, maar dat zou dan in principe op voorhand via het charter of anders kenbaar moeten worden gemaakt.

Uiteraard kan de schipper het voormelden ook uit eigen beweging per email. Het voordeel daarvan is dat er dan altijd een bewijs is op 'schrift'. Omdat het bij email ook wel eens fout gaat is het aan te raden een lees- of ontvangstbevestiging te vragen. Heeft u (tijdelijk) geen internetverbinding. Dan wordt door een aantal collega-schippers de bevrachter gevraagd het schip voor te melden. Hierbij is het raadzaam om een cc te vragen zodat de melding geverifieerd kan worden op het moment dat u weer een internetverbinding hebt.



Tussenrapportage Beter Benutten Zuid Willemsvaart – Wilhelminakanaal

In 2010 zijn de sluizen 4,5 en 6 in de Zuid-Willemsvaart geschikt gemaakt voor klasse IV-schepen. Het Maximakanaal, dat de omleiding vormt voor de Zuid-Willemsvaart bij ’s-Hertogenbosch, is eind 2014 opgeleverd en op 5 maart 2015 feestelijk geopend door Koningin Maxima. De omleiding is geschikt voor klasse IV-schepen.

Dit alles maakt onderdeel uit van een project van het ministerie van Infrastructuur en Milieu genaamd ‘Beter Benutten’. Dit project loopt al enige jaren en in juli 2015 is door de betrokken partijen een tussentijdse rapportage gedaan van de voortgang. Het volledige rapport is te vinden op de website van de ASV onder het kopje ‘Ministerie’.



ASV en BTB waarschuwen schippers voor updates Windows 10

Het nieuwe operating system Windows 10 gaat anders om met automatische updates. Je schijnt deze niet te kunnen uitschakelen. Zowel de ASV als het BTB waarschuwen schippers voor deze automatische updates. ‘Je bent zo door je databundel heen’, aldus de ASV.

Schippers hebben bij Bureau Telematica Binnenvaart aangegeven bezorgd te zijn over deze automatische updates, die als ze op het verkeerde moment (in Duitsland bijvoorbeeld) plaatsvinden, zorgen voor hoge telecom-rekeningen. BTB heeft aangegeven aan deze schippers dat dit in BICS te voorkomen is door handmatig de verbindingskwaliteit omlaag te brengen waardoor het systeem geen updates downloadt. Andersom moet ook weer handmatig die verbinding op ‘goed’ gezet worden als er wel de gelegenheid voor is. Lees voor instructies meer op de website van BTB.

Het BTB voegt daar aan toe: ‘Je kunt de instelling veilig wijzigen, zodra het dataverkeer weer afgewikkeld wordt binnen de landsgrenzen van je mobiele provider of als je gebruik kunt maken van een Wifi-netwerk. In Lobith, IJzendoorn en Haaften kun je voor een ‘habbekrats’ gebruik maken van Binnenvaartnet-WiFi, om maar eens wat te noemen. In deze overnachtingshavens en op andere Binnenvaartnetlocaties kun je alle benodigde updates binnenhalen via een stabiele Wifi verbinding.’
Bron: Binnenvaartkrant 14 augustus 2015