Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

ASV stelt spitssluiting aan de kaak

Aanleiding

Een van onze leden heeft ons op de hoogte gesteld van een door hem ingediende klacht bij Rijkswaterstaat. De klacht gaat kort gezegd over de gewijzigde bediening van de Beeksebrug, Beek en Donk. Deze wijziging is dat er een spertijd is tussen 07.00-09.00 en tussen 16.00-18.00. De brug draait 4 maal tussen 07.00-09.00 en tussen 16.00-18.00 uur om 07.15 en om 08.50 uur en ‘s avonds om 16.05 en om 17.30 uur.

Er wordt dus 3 uur van de vaartijd afgenomen van de schipper.

Dat betekent:

  • oneerlijke concurrentie van vervoer over water ten opzichte van vervoer over de weg,
  • Een hoge kostenpost voor de betreffende binnenvaartbedrijven lange wachttijden voor de bedrijven langs de vaarweg die afhankelijk zijn van de binnenvaart
  • gevaarlijke situaties bij de brug door de wachttijden en achteropkomende schepenlanger moeten doorvaren voor schippers om de tijd weer “in te halen”, dus vaker in het donker varen met meer risico’s

Dit heeft bij ons lid er al toe geleid dat hij zijn melddag niet kon halen wat hem een ligdag heeft gekost.
Bovendien is er een vaartijdenwet die maakt dat schippers buiten bepaalde tijden niet mogen varen (als ze geen tachograaf hebben) en dus beperkt worden in hun vaaruren. Anderen worden gedwongen onnodig lang te varen (in het donker) wat de veiligheid niet ten goede komt. Ondertussen weten we allemaal dat spitssluitingen schijnoplossingen zijn die tegemoet komen aan het misverstand dat het de files zou beperken. Tegelijkertijd is hier sprake van concurrentievervalsing omdat de binnenvaart sterk op achterstand wordt gezet ten opzichte van vervoer over de weg. In dit specifieke geval is het ook nog zo dat er voor de schepen te weinig ruimte is om te wachten bij de Beeksebrug.
De communicatie over deze spitssluiting vindt de ASV beneden peil. De schippers zijn niet op de hoogte gesteld van deze verandering.

Zie dit bericht:Spitsopening Beekse Brug

De ASV neemt de klacht van ons lid serieus. Die tijden lijken de ASV niet realistisch en werkbaar. Met verkeersmanagement kan à la blauwe golf heel veel meer in de marge geregeld worden, een spitsuursluiting voor beroepsvaart lijkt ons totaal overbodig.
Bovendien valt ons op dat er in het antwoord van Rijkswaterstaat geschreven wordt dat de provincie Brabant hiermee akkoord is gegaan en de vereniging BLN-Schuttevaer hierin “gekend” is (wat dat dan ook precies mag betekenen). Van de vereniging Schuttevaer, die inmiddels het mandaat verloren heeft om ook namens de ASV te spreken hebben wij niets in de vakbladen of anderszins hierover vernomen. Ook bij de overleggen waarbij ASV en BLN-Schuttevaer bij elkaar komen in het kader van de samenwerking is hier met geen woord over gerept.

Die spitssluiting is kennelijk tot stand gekomen vanuit deze petitie.

Waarbij er wel degelijk over een verschil gerept wordt tussen beroeps- en pleziervaart, maar zie: de spitssluiting geldt gewoon ook volop voor de binnenvaart. Ongelooflijk hoe men dat even “regelt” nota bene met het argument dat het bedrijfsleven gedupeerd zou zijn bij brugopeningen. Alsof de binnenvaart geen bedrijfsleven zou zijn en alsof de bedrijven langs de vaarweg die afhankelijk van de lading van de binnenvaartschepen zijn niet meetellen!

Zo staat er:
“In regels is vastgelegd dat de brug tijdens de spits twee keer in het uur open mag. Dat het nodig is voor beroepsvaart, dat kan iedereen nog goed begrijpen. Maar ook voor de pleziervaart wordt de brug regelmatig geopend en dan vraag je je af: moet dat nu? Ik wil niemand het plezier ontnemen, maar je gaat toch het een en ander afwegen”, vertelt Martin.

Het omhoog gaan van de brug zorgt voor lange wachttijden. “En dat kost Gemertse ondernemers, maar ook ondernemers uit de regio veel geld. Het zorgt voor een enorme improductiviteit en daardoor schaadt het economische belangen. Maar niet alleen voor ondernemers is het een groot punt van ergernis, ook voor particulieren. Als je een afspraak hebt in Beek en Donk of Helmond of Eindhoven en je moet over de brug heen, dan ben je altijd in het ongewis of je op tijd kunt zijn”, aldus Martin…..”

Verkeerslichten de boosdoener
Helemaal vreemd is het dat de binnenvaart het gelag blijkt te betalen voor falende verkeerslichten zoals duidelijk wordt uit de tekst die staat bij dit onderwerp weergegeven door omroep Brabant

“…..Rood en groen tegelijk
Voor veel automobilisten is het wel duidelijk wie de boosdoeners zijn: de stoplichten! “Als één stoplicht op groen springt, staat het volgende op rood, het is hier een zooitje”, zegt een man die dagelijks in de file staat voor de brug.

Ook een man uit Gemert ergert zich aan de verkeersproblemen. “De files staan tot aan de rotonde bij Gemert, er zou eigenlijk een viaduct over het kanaal moeten komen.” 

De ASV wil er bovendien op wijzen dat deze wijziging in spertijden plotseling is ingevoerd zonder dat er bijvoorbeeld een verkeersbesluit aan voorafgegaan is.

De ASV vindt dit een slordige procedure en wijst erop dat het ook vreemd is dat de provincie Noord-Brabant die zegt vervoer over water te willen stimuleren en daar zelfs voor in de buidel tast nu de vaarweg voor beroepsgoederenvervoer uren per dag ongebruikt laat. Bovendien lijkt het de ASV dat er weinig nagedacht is over de onveilige situaties die ontstaan doordat meerdere schepen moeten vastmaken waar dat niet tot nauwelijks mogelijk is.

Over bovenstaande heeft de ASV op 7 januari 2016 een brief geschreven naar de commissaris van de Koning te Noord-Brabant en naar Rijkswaterstaat.
Het antwoord van de woordvoerder van de commissaris van de Koning te Noord-Brabant was er nog dezelfde dag: “Uw mail is in goede orde ontvangen en in handen gesteld van gedeputeerde Christoophe van der Maat (verkeer en vervoer).

Inmiddels heeft de ASV een uitnodiging ontvangen van Rijkswaterstaat voor een gesprek over dit onderwerp.
Dit gesprek zal plaatsvinden op 13 juni a.s. Wordt vervolgd dus!!