Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Flitslampjes

Handhaving snelheidsbeperkingen Rotterdam

Zoals bekend geldt vanaf 1 oktober 2014 op een deel van de Nieuwe Maas en op een deel van het Hartelkanaal een dynamische maximale vaarsnelheid voor de binnenvaart van 13 kilometer per uur. De ingestelde vaarsnelheden zijn door het Havenbedrijf gemonitord om te boordelen of de maximum vaarsnelheid wordt nageleefd.

Uit de monitoring blijkt dat de gemiddelde snelheid is gedaald en dat een groot gedeelte van de schepen zich aan de maximum vaarsnelheid houdt. Het havenbedrijf heeft echter ook geconstateerd dat een klein deel van de schepen de maximum vaarsnelheid ruim overschrijdt. Gelet op het belang van de ingestelde maximum vaarsnelheid (verminderde luchtvervuiling) is de handhaving per december vorig jaar aangescherpt.

Ter herinnering: Op de trajecten geldt een maximum vaarsnelheid van 13 km/u ten opzichte van het water. De maatregel vervalt bij een windkracht van 6 Beaufort, gemeten bij het meetpunt Geulhaven. De actuele gemiddelde stroomsnelheid wordt omgerekend naar een toegestane vaarsnelheid ten opzichte van de grond (zowel op- als afvarig). De actuele toegestane maximum vaarsnelheid is te vinden op de website www.portofrotterdam.com. De informatie is ook op te vragen via de VHF-sectorkanalen.

Ontwerpbesluit ligplaatsen Noordhollandsch Kanaal

Onderstaand bericht is door de ASV ontvangen van de Provincie Noord-Holland. In 1995 heeft GS een besluit genomen inzake het innemen van ligplaats op het Noordhollandsch Kanaal. Het besluit hield in een algemeen ligplaatsverbod op het hele Noordhollandsch Kanaal, met uitzondering van daarvoor in aanmerking komende locaties die door borden E.5 en E.7 worden aangeduid. Op deze locaties mogen vaartuigen 3 x 24 uur afmeren en daarna 12  uur niet opnieuw van de afmeerlocatie gebruikmaken.

De provincie wil deze regeling op onderdelen aanpassen:

  • ‘12 uur’ wordt veranderd in ‘24 uur’; men mag dus gedurende 24 uur na het beëindigen van de 3 x 24-uurperiode niet opnieuw ligplaats nemen, aan te geven door onderborden; dit geeft onze Handhaving meer mogelijkheid tot handelen bij overtredingen;
  • op passantenplaatsen bedoeld voor recreatievaart (“sport”) mag uitsluitend worden afgemeerd van 1 april tot en met 31 oktober, aan te geven door onderborden; na 1 november moeten deze locaties ‘schoon’ zijn en Handhaving kan daarop effectief inzet plegen.

De bedoeling van de wijzigingen is het voorkomen van situaties waarin vaartuigen onbeperkt afmeren op locaties die zijn bedoeld om de scheepvaart afwisselend gelegenheid te geven om af te meren. Passantenplaatsen voor recreatievaart zijn sowieso alleen in het zomerseizoen van belang.

De provincie vindt het wenselijk u van ons voornemen op de hoogte te stellen en de gelegenheid te geven om binnen zes weken na verzending van deze e-mail zienswijzen kenbaar te maken.

Het besluit van 1995 en het huidige ontwerpbesluit zijn beiden te vinden op de website van de ASV, onder ‘ligplaatsengedoe’.

Informatie Binnenvaart Kredietunie Nederland (BKN)

BKN heeft de ASV gevraagd haar leden te wijzen op informatie die zij op haar website heeft staan. Binnenvaart Kredietunie. Dit doen wij op verzoek van de voorzitter van BKN om onze leden de mogelijkheid te geven kennis te maken met de BKN. De verwijzing naar de site is puur informatief bedoeld voor onze leden. Het bestuur heeft geen verdere mening over, of betrokkenheid bij de Binnenvaart Kredietunie Nederland.

Wij hopen u hiermee voldoende op de hoogte gesteld te hebben.

Buitenlandse keuringsartsen

We hebben een telefoontje gehad van een lid van ons met de vraag of je ook in buitenland je kan laten keuren voor rijnpatent e.d.

Wij even gebeld naar Den haag en direct geholpen met deze link
Artsenlijst Duitsland

Zijn er in België en Frankrijk ook van deze adressen die erkend zijn door Nederland??

Wat is voor de particuliere schipper het belangrijkst?

Zie de poll uit de Scheepvaartkrant:

Welke wens voor 2016 staat bij u op nummer 1?

  • 1 Minder CCR-eisen 37%
  • 2 Meer transparantie in de markt 34%
  • 3 Meer en betere lig- en autoafzetplaatsen 9%
  • 3 Meer stabiliteit en continuïteit wat betreft de vrachtprijzen 9%


  • Meer aandacht en geld voor vaarwegonderhoud 2%
  • Innovatie en modernisering van de binnenvaart 3%
  • Betere internationale samenwerking tussen de binnenvaartlanden 1%
  • Meer aandacht voor vervoer over water 4%
  • Een beter imago voor de binnenvaart 2%

Dank aan iedereen die zich voor de binnenvaart heeft ingezet.
Ook in 2016 zal de ASV zich weer voor de belangen van de schippers inzetten!