Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Evaluatie huisvuil - vervolg

Gezien het antwoord dat de ASV kreeg op de door haar gestuurde brief (die gezamenlijk met de VIBia is opgesteld) aan het Ministerie IenM waarin de bonden vroegen alsnog bij de evaluatie betrokken te worden, blijkt dat noch de ASV noch de VIBia er op hoeft te rekenen hierin gesprekspartner te kunnen zijn. Sterker, mevrouw Luijten (hoofd van de afdeling Binnenvaart en Vaarwegen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu) deelt mee dat schippers die eventueel gehoord zullen worden alleen iets mogen zeggen als ze in de richting van de minister willen denken.

De ASV vraagt zich daarmee af hoe dat mogelijk is binnen het zo geroemde Nederlandse democratisch systeem? De ASV vraagt nogmaals om een structureel sectorbreed overleg waar alle partijen, ook de kritische, gehoord worden.

Ter verduidelijking: dit was het Antwoord van het Ministerie IenM:

Geachte mevrouw Fluitsma en mevrouw de Jonge, 

Van u beiden heb ik op 7, resp. 8 december per mail een brief gekregen waarin u verzoekt om ASV en VIBIA een plaats te geven in de klankbordgroep die is ingesteld bij de evaluatie van het afvalabonnementensysteem. U geeft aan dat het van belang is dat het geluid van de particuliere binnenvaart gehoord wordt en dat de gewenste samenwerking in de binnenvaart niet mogelijk is als uw organisaties gepasseerd worden. Teven voegt u een petitie toe waarin u zich tegen iedere vorm van betaling keert.

Ik ben het met u eens dat de evaluatie een zo breed mogelijk beeld moet geven van de ervaringen met het systeem. Wij zullen het bureau dat het onderzoek gaat doen dan ook vragen door middel van interviews, eventueel aangevuld met een enquête, de ervaringen te verzamelen van binnenvaartondernemers (zowel abonnementhouders als niet-abonnementhouders), maar ook andere betrokkenen zoals RWS en SAB. Daarbij zal uiteraard ook uw achterban geraadpleegd worden. U kunt ons daarbij behulpzaam zijn met het aanleveren van namen van personen die bereid zijn zich te laten interviewen. Ik zal onze opdrachtnemer, die waarschijnlijk eind januari kan starten, vragen om u hierover te benaderen. Ik wil u er echter wel op wijzen, dat het geen zin heeft om personen voor te dragen die vasthouden aan het afschaffen van het betaalde systeem. De evaluatie zal plaatsvinden binnen de uitgangspunten van de minister, nl. een vrijwillig en kostendekkend systeem.

De klankbordgroep bestaat uit drie vertegenwoordigers van de binnenvaartbranche, te weten de heer Vogelaar van CBRB, mw. Van Toorenburg van Koninklijke BLN-Schuttevaer en de heer Overveld van Interstream Barging. Omdat we de klankbordgroep klein en slagvaardig willen houden, zullen we daar geen andere leden aan toevoegen. De oproep tot samenwerking die de minister aan u heeft gedaan, is in te vullen door het aanleveren van uw ervaringen en ideeën aan de bovengenoemde vertegenwoordigers.

Ik neem aan hiermee uw vragen beantwoord te hebben. Wij zullen (via het onderzoeksbureau) begin 2016 nader contact met u opnemen over de interviews.

Met vriendelijke groeten,
Lucia Luijten

Als reactie hierop heeft de ASV een schrijven aan de politiek gericht waarbij de ASV nogmaals vraagt om het herinvoeren van een structureel sectorbreed binnenvaartoverleg.

Daarbij refereert de ASV aan de vragen die gesteld zijn door diverse Kamerleden over de overlegstructuur van het ministerie IenM en de wijze waarop bepaalde vertegenwoordigers van de binnenvaart structureel niet bij overleggen betrokken worden.

De ASV wijst erop dat er wel heel sterke aanwijzingen zijn dat het ministerie IenM er alles aan doet om de kritische tak van de vertegenwoordiging van de binnenvaart buiten spel te zetten.

De ASV heeft als voorbeeld gegeven de wijze waarop de evaluatie plaats zal vinden betreffende de huisvuilproblematiek. Wat dat onderwerp betreft heeft de ASV als eerste middels een petitie het voortouw genomen in het ter discussie stellen van de heffing op huisvuil in de binnenvaart, een jaar later heeft ook de VIBia zich op dit onderwerp danig geprofileerd. Er zijn vele gesprekken geweest met diverse Kamerleden hierover door zowel de VIBia als de ASV, waardoor het probleem duidelijk werd.

Nu het zover is dat men de zaak wil evalueren blijkt (wederom) dat de Minister niet met degenen wil praten die haar beleid ter discussie stellen: in dit geval de ASV en de VIBia.