Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Bezuinigingen op scheepvaartbegeleiding

Westerschelde, snelheidsbeperking zeevaart noodzakelijk?

In februari vorig jaar was er enige onrust, dat er ingekrompen zou worden op de personele bezetting van de scheepvaartbegeleiding op de Westerschelde. Er is sindsdien niet veel nieuws over deze plannen. Het zou ook van de gekke zijn, als er serieus over zou worden gesproken. Toch zullen we alert moeten zijn. We leven nu eenmaal in een land, waar overheidsbezuinigingen één van de grootste hobby’s is van ‘s lands regering. We zullen als binnenvaart nooit mogen accepteren, dat de veiligheid door onderbezetting op de verkeerstorens in het geding komt.

De veiligheid op de Westerschelde zou met maatregelen, die niets met bezuinigingen of extra kosten te maken hebben, een stuk vergroot kunnen worden.
Het is ons al sinds jaar en dag een doorn in het oog dat er op de Westerschelde geen snelheidsbeperking is voor met name de zeevaart.

Het valt niet uit te leggen dat de zeevaart, die soms dagen of weken onderweg is alvorens aan te komen op zijn bestemming in de havens langs de Westerschelde, door een snelheidsbeperking, die zeker de veiligheid ten goede zou komen, beperkt zou worden in zijn economische exploitatie.

Een snelheidsbeperking heeft vele positieve kanten.
De veiligheid op de Westerschelde voor alle scheepstypen en de recreatievaart zou er mee gediend zijn. De uitstoot van uitlaatgassen zou een heel eind gereduceerd kunnen worden wat ten goede komt aan de leefomgeving rondom de Westerschelde. Het helpt ook mee aan de doelstellingen omschreven in het klimaatakkoord.
Bij een snelheidsbeperking word ook de kans op grote milieuschade beperkt, doordat er meer tijd is om te handelen om een aanvaring c.q. stranding te voorkomen.
Een incident waarbij schepen zijn betrokken die goederen vervoeren zoals gevaarlijke stoffen zou rampzalig kunnen zijn voor mens en milieu.

De bezuinigingsdrang heeft ook zijn weerslag op het patrouillevaartuig van RWS op het Kanaal van Gent naar Terneuzen.

Tijdens de nacht in het weekend is het patrouillevaartuig van RWS. niet meer inzetbaar. Een van de taken van het patrouillevaartuig is om er voor te zorgen dat de binnenvaart inlichtingen krijgt over de beschikbare lig- en overnachtingsplaatsen. Dit heeft met de krapte van de ligplaatscapaciteit een grote prioriteit.

Dit is ook een achteruitgang in onze 24-uurs economie, die ons wordt opgedrongen door de overheid. De zelfde overheid, die inkrimpt waar het kan oftewel waar het niet kan.

De begeleiding van grote zeevaart door het Kanaal van Gent naar Terneuzen is ook een taak van de RWS. boot.

De zeevaart die bestemd is voor de Yara, beladen met ammoniak, is verplicht gebonden aan begeleiding door de patrouilleboot. Blijven deze schepen nu wachten of vertrekken ze zonder begeleiding? 

Joop Molewijk
31-01-2016