Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Led verlichting op sluizen en bruggen verblindt de binnenvaart

Led verlichting:
Met name de groene lichten en de rode in mindere mate op sluizen en bruggen verblindt de binnenvaart dusdanig, dat schipper zelf verlichting moet gebruiken om enigszins nog wat van de sluis of brug te zien. Dus we heffen de verblinding met veel tegenlicht op, hetgeen wat weer nadelig werkt voor de overige tegemoet komende scheepvaart, want die worden weer verblind door de schijnwerpers.

Praktijk:
Bennik vraagt telkens maar aan de dienstdoende ambtenaar, of die het groene licht wil doven, wegens verblinding. In gesprek gaande, blijkt dat steeds meer schippers hiernaar vragen. Nu vraagt Bennik zich af wat nu veiliger is, en wat de gevolgen zullen zijn al en een ongeluk gebeurd tijdens het door rood varen. Hoe zit het verzekeringstechnisch? Wat dat aangaat zit de binnenvaart in een soort van tweestrijd, en dit moet worden opgelost vind Bennik, tenslotte betekent rood niet doorvaren. Vaar je er toch door ben je in feite in overtreding. Maar als je groen krijgt en je ziet weinig meer is het ook een kwestie van gokken, en is de situatie ook onveilig.

Klachten:
Schipper Bennik is al sinds de invoering van led verlichting met klachten naar RWS via 0800-8002 nummer bezig, over het verblinden van de led verlichting. In het begin had RWS de argumenten dat led verlichting niet te dimmen was. Bennik stelde toen voor om dan twee circuits te maken en in het donker bijvoorbeeld, maar een derde van de leds te gebruiken en overdag de volledige. RWS antwoordde dan weer dat dit te duur zou zijn. De moed om klachten of ideeën te aan te geven aan het 0800-8002 nummer is langzamerhand al aardig in zijn schoenen gezonken, want overal heeft RWS wel een antwoord op waardoor er toch niets ondernomen word, want de RWS weet het beter of het is te duur. Zo komt men overal onderuit en heeft men niets te doen, terwijl de borden wel anders aangeven.

Tegenwoordig:
Zoals we allemaal wel weten is de afgelopen jaren heel veel vooruitgang geboekt omtrent led verlichting. Dimbare led verlichting is al normaal in de samenleving, alleen bij RWS schijnbaar niet!Want overal waar de al oude verlichting word vervangen, krijgt de schipper nog steeds te maken met zeer felle led verlichting. Dit is niet nodig in de huidige tijd. De sluis en brug bedienaars geven mij gelijk en geven het telkens wel door, maar die lopen schijnbaar ook tegen een muur, waardoor er niets veranderd, totdat het moment daar is dat er een ongeluk gebeurd. Vandaar dat Bennik maar de media opzoekt om de beleidmakers van RWS te wijzen op de praktijk en de veiligheid.

Conclusie:
RWS neem uw verantwoording, voor veilige passage van sluizen en bruggen, en ga terug naar het oude systeem van het dimmen in het donker van de verlichting.

Piet Bennik
M/S cybernetica
ASV lid