Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Flitslampjes

Mededeling van de redactie: Verslagen van de ASV ledenvergaderingen op de website
Tot op heden is het gebruikelijk geweest dat het verslag van de ledenvergaderingen worden gepubliceerd in de nieuwsbrieven voorafgaand en volgend op een ledenvergadering. De afgelopen tijd heeft het bestuur en denktank echter zoveel te melden aan de leden en donateurs dat er al een aantal keren pagina’s zijn bijgekocht om het er allemaal in te krijgen. Daarom is besloten dat in het vervolg de verslagen van de vergaderingen z.s.m. na de desbetreffende vergadering op de website worden gezet (het webadres zal vervolgens in de papieren versie worden geplaatst) Uiteraard zullen de verslagen worden gepubliceerd in de papieren versie voorafgaand aan een ledenvergadering. Dit ten behoeve van het vaste agendapunt ‘Goedkeuring verslag vorige vergadering’ waarvoor u uw kopij mee dient te nemen naar de vergadering.

Heffing Agentschap Telecom voor gebruik marifoon en AIS
Vanaf 1 januari 2016 gaat het Agentschap Telecom een jaarlijkse bijdrage heffen voor de verplichte registratie van marifoon en AIS. Het bedrag is niet hoog (31 euro) , echter zullen er recreanten zijn die de marifoon wegdoen of er geen nemen. Als u geregistreerd staat heeft u daar een brief over ontvangen. Communicatie op het water tussen beroeps- en recreatievaart is cruciaal. De extra financiële drempel die de recreatievaart opgeworpen wordt voor het gebruik van de marifoon is voor de veiligheid op het water geen goede zaak. Recreatievaarders zullen minder snel een marifoon aanschaffen.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan in deze weinig betekenen. Het Agentschap Telecom valt onder het ministerie van Economische zaken en aldaar is besloten dat de verplichte registratie kostendekkend moet worden.
Waterrecreatie Nederland heeft samen met een aantal partijen een brief opgesteld en verzonden aan de Kamercommissie I&M en Vaste commissie van Economische Zaken om deze kwestie onder de aandacht te brengen en pleiten er voor om het besluit te heroverwegen. De Minister heeft beloofd de zaak goed te monitoren en eventueel met haar college van EZ in gesprek te gaan als daar aanleiding toe is.

Belangrijke afsluitingen beroepsvaart.
Van een bezorgde walbewoner

Als ik het goed heb, bent u verantwoordelijk of heeft u belang bij een goede handhaving van de wetten/regels omtrent de binnenvaart. Buiten de Waterpoort te Gorinchem is voor de scheepvaart van belang om : 2 aanlegsteigers langs de rivier de Merwede, bemanningsaflossing via de veerdienst en de vluchthaven [er zijn plannen , om het aantal ligplaatsen uit te breiden].

Via de binnenstad van Gorinchem, is dit gebied vanuit 2 straten te bereiken, het Eind en de Tolsteeg. Er zijn vergevorderde plannen om de Tolsteeg af te sluiten voor autoverkeer, dit is normaal niet zo,n probleem , behalve wanneer er evenementen zijn in de stad. 15-20 x per jaar , regelmatig  een heel weekeind, wordt het Eind met evenementen afgesloten.
Als het Eind afgesloten is en de Tolsteeg ook , is de Buiten de Waterpoort onbereikbaar voor auto,s , hulpdiensten, monteurs enz, men kan niet naar het schip maar een afgezette auto [autosteiger] komt ook niet ver, al met al een lastige en gevaarlijke situatie, waar de gemeente totaal geen rekening mee houd en als ik goed geinformeerd ben, heeft de Gorinchem zelfs de plicht , om altijd  een aanrijroute [weg] naar de Buiten de Waterpoort vrij te houden voor de beroepsvaart, hulpdiensten en veerdienst/blusboot.
Op de site van de gemeente Gorinchem [afsluiting Tolsteeg]vind u de officiele stukken hierover maar nergens wordt er rekening gehouden met de belangen van de buiten de Waterpoort en/of beroepsvaart.

Wijzelf hebben veel overlast van deze afsluiting en wij denken de beroepsvaart ook,vandaar dat ik u deze mail stuur.

Waarschuwing inbraken omgeving Luik (door de ASV gepost op haar Facebookpagina).
SCHIPPERS OPGELET!!

Vanuit de omgeving van Luik (België) komen verontrustende berichten binnen over inbraken en vernielingen op binnenvaartschepen. Ook worden er touwen losgesneden waardoor schepen wegdrijven. Mocht u zoiets dergelijks meemaken, doe aangifte bij de politie en meldt het bij uw brancheorganisatie. Tevens kunt u preventieve maatregelen nemen door de indruk te laten bestaan dat er mensen aan boord zijn. Zet bijvoorbeeld de autokraan terug in de ruststand en/of laat licht branden in de woning. Om te voorkomen dat uw schip op drift raakt kunt u evt. bij het ligplaats nemen een anker of spudpaal bijzetten (waar dit is toegestaan uiteraard).

Wat zijn uw eigen ervaringen met de behandeling van het afval van de lading?
Bron: officiële website CDNI-orgaan (www.cdni-iwt.org)

Het CDNI is sinds 1 november 2009 in zes landen van kracht. Dit internationale verdrag garandeert het beheer en de verwijdering van het afval van de binnenvaart op talrijke waterwegen. Een specifiek deel van dit verdrag (Deel B) regelt de behandeling van het afval van de lading.
Maar wat zijn uw eigen ervaringen met de behandeling van het afval van de lading? Ondervindt u problemen in uw dagelijkse praktijk? Wordt u voldoende geïnformeerd over de procedures en de middelen die tot uw beschikking staan?

Wij verzoeken u de volgende enquête in te vullen om uw ervaringen te delen en ons in staat te stellen oplossingen te vinden voor de eventuele problemen die u tegenkomt. Deze enquête is volledig anoniem en neemt slechts 10 minuten van uw tijd in beslag.

Naar de online-enqueteBij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking!
De internationale Werkgroep CDNI/G

Studerende, uitwonende kinderen.

"DUO", de Dienst Uitvoering Onderwijs, is bezig met huis-aan-huis controles om vast te stellen, of uitwonende kinderen terecht voor aanvullende studiefinanciering in aanmerking komen. Hiertoe wordt op het officiële woonadres waar de betrokkene bij de gemeente staat ingeschreven, gecontroleerd of de student(e) daar werkelijk nog een ingerichte kamer met persoonlijke spullen heeft en niet alleen op naam daar nog ingeschreven staat, maar daadwerkelijk ergens anders (samen)woont.

Er worden foto's gemaakt van de kamer en van persoonlijke spullen. Misbruik wordt zwaar beboet. Thuis de toegang weigeren is mogelijk, maar of het verstandig is....

Bibliotheek voor Varende
Door de bibliotheek voor Varende is een brief rondgestuurd waarin zij melden dat het aantal leenpunten teruggeschroefd wordt naar 12 steden. Hieronder treft u een lijst aan van inleverlocaties. Als u inleverlocaties mist (omdat u b.v. niet op bovenstaand locaties komt) kunt u dit melden aan Gerda Etienne (g.etienne@bibliotheek.rotterdam.nl) Men gaat dan kijken of die plaatsen eventueel terug kunnen komen op de lijst.Door de bibliotheek voor Varende is een brief rondgestuurd waarin zij melden dat het aantal leenpunten teruggeschroefd wordt naar 12 steden. Hieronder treft u een lijst aan van inleverlocaties.
Als u inleverlocaties mist (omdat u b.v. niet op bovenstaand locaties komt) kunt u dit melden aan Gerda Etienne (g.etienne@bibliotheek.rotterdam.nl) Men gaat dan kijken of die plaatsen eventueel terug kunnen komen op de lijst.

1. Krimpen aan den IJssel I Capelle aanden IJssel
2. Sliedrecht
3. Dordrecht
4. Zwijndrecht
5. Maasbracht
6. Nieuwegein
7. Nijmegen
8. Terneuzen, Sas v Gent
9 . Werkendam
10. Zwolle
11. Papendrecht
12. Hardinxveld-Giesendam