Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Europees Platform/Reservefonds - De ASV wil 10 miljoen

In het kader van de tien geboden van dhr. Verberk  wil de ASV gesprekken aan met EC over een te vormen markttransparantieplatvorm, ten behoeve de schippers, met het doel om meer inzicht te geven in de marktsituatie.

We willen hiervoor ca. 10 miljoen van het reservefonds gebruiken. De meeste kosten gaan zitten in het ontwikkelen van een Europees systeem, zodat ieder binnenvaart ondernemer kan inloggen om inzicht te krijgen in de markt, wat de verlader en ontvanger ten goede zal komen.
Mogelijke gesprekken die daaraan gepaard kunnen gaan zouden kunnen zijn met de EVO en de overheid,  om de voordelen van dit systeem te belichten. Het markttransparantie platvorm moet vervoerszekerheid bieden tegen een stabiele prijs.

Stabielere prijzen
Dit voorkomt extreme transportprijs verschillen, zoals we die momenteel kennen met de langdurig lage waterstand. Met stabiele prijzen is het ook mogelijk een reservecapaciteit in stand te houden die dus, zoals nu blijkt, hoog nodig is. Nu met bijna een half jaar laag water blijkt dat we geen vervoerscapaciteit genoeg is, waardoor de prijzen sterk stijgen. Volgens de ASV kan men in tijden dat er scheepsruimte over is, rustiger gevaren worden mits de prijs stabiel blijft en dus niet ver onder kostprijs duikt.

De binnenvaartondernemers hebben de afgelopen jaren ver onder kostprijs gevaren terwijl Europees gezien  maar geringe transportdalingen te zien waren. Dit leidde zelfs tot uitspraken dat de leden van de EVO een miljard minder aan transportkosten hoefden uit te geven. In deze tijd wil de binnenvaartondernemer zijn slag slaan om de afgelopen jaren te compenseren, wat leidt tot extreme prijzen per ton voor de verlader.

In de optiek van de ASV creëer je wederzijds respect voor het transport en zal de prijs minder fluctueren als er een markttransparantieplatvorm zal zijn.

Groener varen
Daarnaast zal het systeem de uitstoot sterk verminderen d.m.v. het voorkomen van lege vaart. Dit gebeurt nu namelijk wel omdat een overgroot deel van de  binnenvaart ondernemer “vast” voor een bevrachtingskantoor vaart. Volgens de ASV gaat het systeem vele malen minder milieu belastend werken dan welke schone motor dan ook ooit kan bewerkstelligen.

Markttransparantie kent dus zeer grote voordelen die in de huidige tijd van de transportcultuur passen, en zeker de vergroening van de binnenvaart een enorme voorsprong kan geven tegenover andere vervoersmodaliteiten. Dit terwijl het de individuele schipper geen noemenswaardige kosten hoeft te maken om groener te varen.

Het zogenaamde reservefonds wat de binnenvaart ondernemer in het verleden bijeen gebracht heeft middels de sloopbijdrage en boete gelden wegens vergroting van de vloot geeft de binnenvaart ondernemer terug waar hij in het verleden in geïnvesteerd heeft.

Het gebod van dhr. Verberk  strekt wellicht verder dan hij zich had kunnen bedenken.
Het markttransparantieplatvorm bevat de volgende voordelen:

  • Stabiele prijzen.
  • Minder leegvaart.
  • Milieuvriendelijk transport.
  • Rust in de markt.
  • Geen grote investeringen nodig voor zogenaamde groene motoren.

Markttransparantie kent alleen maar voordelen voor Europa en zelfs voor de EVO!

Piet Bennik