Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Voorwoord

Impressie vooruitzichten Binnenvaart door Esther Lubbers

Ik zag dat onze mevrouw Daniela Rosca (DGMove) en “maar ook Bruno Georges (CCR)” voor de Europese binnenvaart zich als topbestuurder presenteerden.

Ik heb me daar ook zo enorm aan zitten ergeren, niks niet complimenten aan de binnenvaart dat we zoveel tonnen vervoeren, dat B.V. Europa anders helemaal stil staat op de (snel)wegen, maar tegelijkertijd wel zeggen dat wij niet zouden begrijpen wat een klant van ons wil. We moeten digitaliseren maar met welk doel? Samenwerken of bedoelen ze dan ja-knikkers die blij zijn bij elke ingevoerde (non)maatregel? Innoveren om het innoveren??? Vergroenen, maar heb het niet over terugverdienen!!! En wij moeten, moeten en moeten steeds meer! Een beetje waardering was fijn geweest voor een sector die ondanks de crisis, en onder kostprijs werkend, domweg doorgaat met het veiligste het schoonst vervoeren van heel veel tonnen!

Rosca;
De traditionele binnenvaart zal volgens hen verdwijnen, dat is onontkoombaar.

Wie bepaalt dat? Kunnen ze koffiedik kijken? In de crisis werd toch echt het personeel grotendeels ontslagen. Wel wenst men geen diversiteit in de vloot, dat gaat inderdaad in de toekomst anders worden! Enkel grote vaarwegen kunnen dan bediend worden, of dat een verrijking van de EU is? Een grote gemiste kans eerder!

Rosca;
Volgens de traditie zijn dingen altijd op een bepaalde manier gegaan, maar we zijn ook in een moderne wereld beland met nieuwe businessmodellen.

De traditie heeft vele zaken op een natuurlijke manier geselecteerd, er zijn o.a. geen slepen meer, de vele beloofde Neokemps die gebouwd zouden worden in het bedachte concept, ondanks de geweldige promotie, bleek in praktijk tegen te vallen en dus onrendabel en meerdere keren failliet gegaan. Gelukkig zijn er maar een paar gebouwd.

En mevrouw Rosca kan met geld smijten naar schepen die in treintjes varen en watertruck, vol inzetten op onbemand varen, maar het zal net zo’n succes blijken als Neokemps en Zulu’s. Ondanks de promotie en het dwingen, omdat een schip als handigste en betrouwbaarste en rendabelste met al haar diverse maten uit de evolutie kwam. Wie wordt er verantwoordelijk gesteld voor de miljoenen die naar dit soort projecten gaan??? Niemand, dus doen ze het zo!

Dan het on(der)bemande varen waar deze hoogopgeleiden en onze overheid zo hoog op inzetten, als de techniek er al was wie komt het schip open leggen, de boel onderhouden, schoonmaken, zaken repareren, ingrijpen als het fout gaat omdat door een windvlaag er iets dreigt stuk te gaan???? En dan nog in weer en wind, met of zonder stroming, vloedregime, sluizen varen dus touwtjes vast maken??? Ja de overheid denkt aan een flexibele werknemer gebracht door een autootje, even werken zonder voorzieningen, klaar autootje komt weer en hup naar het volgende...wij weten wel beter!

Maar mijn vraag is, is dat aan onze overheid? Waarom denken deze mensen het beter te weten, als er echt een goed idee is, wordt het heus door de ondernemer in de binnenvaart toegepast!

Pak een foto uit de jaren 70 je ziet houten luiken op ieder schip pak een foto jaren 80 radar en ijzeren/aluminium luiken op ieder schip jaren 90 iedereen trimvullingen en hoge dennen, 2000 vele nieuw schepen met name schepen van 110 meter en koppelverbanden: velen varen met automatische piloot en andere nautische hulpmiddelen. Dus s.v.p. niet zo denigrerend alsof we als binnenvaart nog in de middeleeuwen bezig zijn en als kleuters behandeld moeten worden! Ik ben echt beledigd door deze mensen! We hebben gezien waar nieuwe manieren van rekenen op uit komen: vele faillissementen. Je kan rekenen tot je een ons weegt maar de som verdiensten/kosten blijft altijd hetzelfde! Je moet genoeg overhouden om te vergroenen en te blijven investeren en om niet failliet te gaan!!!

Betrouwbaarheid
De veranderingen bieden perspectieven voor harmonisering en samenwerking, zei de nieuwe secretaris-generaal van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), Bruno Georges.
Duurzaamheid, betrouwbaarheid, digitalisering en veiligheid zijn allemaal zaken die in de toekomst nog belangrijker worden.
Het is tijd dat men eens opsomt wat ze zelf kunnen inbrengen voor een betere binnenvaart- wereld in plaats van tegen ons aan schoppen! Goede veilige ligplaatsen, werkelijke stimuleren van modal shift, onderhoud vaarwegen! Vergroening in heel de keten, en met eerlijke metingen, betaald door de verlader middels vrachtprijs. En neem ondernemers eens serieus, koeieneer ons niet zo!!!