Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

WSP Controles

Aan: Nederlands rijnvaartcommissaris de heer ten Broeke

Betreft: Het controlegedrag van de Wasserschutzpolizei (WSP) in Duitsland.

Rotterdam, 17-03-2016

Geachte heer ten Broeke,

De organisaties die met de Rijnvaartcommissaris vanuit het bedrijfsleven overleg voeren willen u graag de problematiek voorleggen over de wijze waarop de WSP in Duitsland controles uitvoert.

Meerdere van onze leden, met name met schepen waarvan de woning zich in directe verbinding met de stuurhut bevindt, ondervinden hiervan ernstige hinder.

Om de drie maanden worden in de verschillende deelstaten ( twaalf stuks) diverse controles uitgevoerd. Doordat er in Duitsland kennelijk geen gebruik wordt gemaakt van een centraal systeem waarin alle controles geregistreerd worden, is de ervaring dat schepen vele keren per jaar worden gecontroleerd. Het komt voor dat schippers wel 5 keer op één reis gecontroleerd worden.

Deze controles hebben nogal wat consequenties:
Een controle neemt minimaal 45 minuten in beslag; hierbij worden alle documenten gecontroleerd en er wordt een document van geldigheid gemaakt.

Bij elke controle worden de vaar- en rusttijden over een periode van weken gecontroleerd.

Er wordt een visuele rondgang in de machinekamer(s) gemaakt, waarbij altijd een bemanningslid mee dient te lopen.

Tevens ontstaat er tijdens de controle vaak discussie over zaken die dienstdoende beambte als overtreding beschouwt terwijl bij eerdere controles (in andere deelstaten) deze zaken in orde waren bevonden.

Doordat controles ook tijdens de rustperiode van de schipper en/of het laden en lossen worden uitgevoerd, kan dit ook leiden tot een ongewenste verstoring van de rustperiode. Het komt regelmatig voor dat er bij de woning wordt geklopt of gebeld. In een ruimte waar ook kleine kinderen leven, is het niet fijn als er zwaarbewapende politiemannen voor je deur staan.

Als gevolg van dit beleid worden de controles als onnodig hinderlijk ervaren. Met een centraal dan wel landelijk registratiesysteem kan het toezicht beter, efficiënter en effectiever worden georganiseerd. De administratieve en toezichtlasten kunnen worden gereduceerd, waardoor de handhavingsdruk voor de binnenvaartsector beperkt blijft. Onnodige irritaties kunnen worden voorkomen terwijl de veiligheid en het level playing field gewaarborgd zijn.
Wij verzoeken u deze materie bij de CCR/uw Duitse collega’s onder de aandacht te brengen en hopen dat u binnen de commissie RP op korte termijn tot afspraken en een oplossing kunt komen.

Mocht u nog nadere vragen en/of opmerkingen hebben zijn wij graag bereid u, daar waar mogelijk, van nadere informatie te voorzien.

Met vriendelijke groet,

Ron Breedveld
Vicevoorzitter ASV

Namens organisaties:
- Algemeene Schippers Vereeniging (ASV)
- Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB)
- Koninklijke BLN-Schuttevaer (Kon. BLN-S)

Voorbeelden vanuit de ASV over het gedrag van de Duitse politie tegenover schippers in de binnenvaart

De ASV heeft onderstaande voorbeelden aangedragen aan de CBRB en BLN in het kader van de gezamenlijke brief die gestuurd zal worden over het gedrag van de Wasserschutzpolizei.

  • *Hamburg polizeiboot met zwaailicht achtervolgd worden tijdens controle. De schipper heeft dat als bijzonder vernederend ervaren tegenover de toeschouwers.
  • *Politie komt onverwachts met auto voor het schip en wil dan controle terwijl de schipper aan het eten ( rusttijd) is, polizei Stuttgart.
  • *Polizei Heidelberg wil controle  als varend toerist mee van de ene sluis naar de andere sluis. Terwijl ze gewoon een Polizeiboot hebben. Komen op de sluis aan boord. De schipper is in de sluis van Heidelberg blijven liggen totdat de controle klaar was,waar deze beambten het niet mee eens waren.
  • *Polizei Munster wilde het vaartijdenboek naar de boot meenemen, (foto’s maken) terwijl de schipper de sluis in voer, polizeiboot bleef boven de sluis wachten werd gezegd. Was de bedoeling dat de schipper  beneden de sluis moest aanleggen en vaartijdenboek weer lopend  moesten ophalen. Dit heeft de schipper geweigerd. Schipper ervaart dit als “sarren”
  • *Polizei Brandenburg wilde in 2015 een bekeuring geven voor het niet dragen van een zwamvest. De politie kwam met 2 polizeibeambten onverwachts uit het sluisgebouw. Het betreffende schip lag voor de sluisdeur en heeft net zolang in de sluis gelegen totdat de schipper alle reglementen erbij had. In de sluis lagen 12 plezierjachten liggen en die begonnen te mopperen dat ze niet verder konden varen doordat het vrachtschip vooraan voor de deur lag. En je raad het al: niemand van de plezierjachten had een zwemvest aan. *De politie weet de schipper te melden dat alleen beroepsschippers een reddingsvest plicht hebben want anderen “varen voor hun plezier”.
  • *Polizei Mainz (Hessense kant) was het vooronder binnengedrongen zonder de schipper te waarschuwen, de schipper was gewoon aan boord.
  • *Het overduidelijk zichtbaar dragen van wapens mag dan voorschrift zijn het werkt toch behoorlijk intimiderend.
  • *Een schipper zegt: We hebben gemiddeld  2 keer per maand polizei op bezoek.
  • *Polizei Koblenz heeft eens in de nacht met een zaklantaarn bij een Kempenaar aan dek gekropen om te  kijken op de den hoe breed het schip was. Als deze mensen te breed lagen, had de polizei ze nog even een warnung gegeven en weggestuurd. Deze mensen schrokken wakker,die dachten dat er inbrekers aan boord liepen.
  • *Zo gebeurt het regelmatig dat er schijnwerpers in de woning schijnen in Bad Salzig, dat is de Polizei boot St Goa. Dan zijn ze even alle ankerliggers  aan het op schrijven tussen 4.00 uur en 5.00 uur in de nacht.

Nadat deze voorbeelden op facebook geplaatst zijn met de vraag hierop te reageren, kwamen de volgende meldingen

Reactie 1
Politie Aschaffenburg kijkt via camera’s bij de sluismeesters mee of je hebt vastgemaakt in de sluis, dan komen ze je op de volgende sluis bekeuren, komen meestal met een onherkenbare auto en legitimeren zich niet.

Reactie 2
Het is zo dat als je alles (denkt ) alles in orde te hebben .dat je niks hoeft te vrezen. En tuurlijk zijn er beamte bij die het begrijpen .maar veelal intimiderend is het wel .wij hebben tanker .komt er een aanboord .we zijn geladen met benzine .maakt foto’s van mijn vaartijdenboek .en wil verder een algehele controle doen. (dit is anderhalve maand geleden ook al gedaan) maargoed hij wil naar buiten met zijn telefoon. Waarop ik zeg dat mag niet. Zegt die man oké, maar als ik hem op vliegtuig modus zet dan? Heb ik gezegd “moet ik hier op antwoorden ?”. Ze zijn elke week wel eens aan boord .Karlsruhe oilhaven liggen te lossen, komen er twee via de wal, hebben geen zwemvest om (lossen van benzine) geen veiligheidbril geen brandvertragende kleding .dus kortom ze voldoen niet aan de verplichte pb midddelen .Dan wijs je ze daar op. Krijg je als antwoord “wij mogen dat “. Ja, en die komen de veiligheid controleren hè. En wanneer je er ook komt altijd komen ze daar om te kijken of je overdruk aan staat en of jij je wel aan de voorschriften houdt. En het gebeurt ook dat je ze in Keulen, st Goar, Mannheim en in Karlsruhe aan boord krijg op een reis .Wij hebben een bezoekers boek aan boord liggen en er zijn er bij die het willen weigeren te tekenen .Tot dat ik zeg “vertrek” en na uitleg dan toch alsnog tekenen .Velen weten niet hoe het precies zit intimidatie is meer regel dan uitzondering. Ik hoop dat hier wat mee gedaan wordt .

Reactie 3
Politie Mainz kwam met foto op zijn iphone die hij gemaakt had van zijn trescobeeld, dat zou aantonen dat we te dicht bij voeren. Dat het niet mag en klopt, het tresco beeld interesseerde hem niks. In de haven van Mainz lag tegelijkertijd een 135 mtr die daar met 9 km p/u zou rond gaan, iets wat totaal onmogelijk was, maar niet te vermurwen. Hij zou wel even foto’s maken van onze patenten. Dat hebben we geweigerd, omdat het hier niet gaat om een slimme agent, dus als hij de telefoon verliest liggen onze gegevens op straat. Nou moest ie wel alles handmatig opschrijven. Ik zeg, ga lekker zitten en ga fijn schrijven, wij gaan vast linksaf hier. Kosten 25 euro. Nou die heeft ie zwaar verdiend zullen we maar denken.

Reactie 4
Dat heb ik ook een keer gehad ze kwamen onder koffietijd controle maken .Aardige gasten maar de aardigheid verdween al heel snel .Dit omdat ik ze een kop koffie aanbood .een van de beambte beschouwde dit als omkoping .Dit vond ik zeer beledigend en heb daar ook wat van gezegd .En hop der hing een grafstemming.

Reactie 5
Politie korps Neckar, berucht! Afijn komen Neckar binnen, natuurlijk controle tussen Heidelberg en Neckargemund, man hangt op bank als toerist en wil onderwijl alles even checken. Tja er was ook post voor ons! Ohh oke en wat is dat voor post? Tja dat wist ie niet. Waar gaat reis heen? Naar Plochingen meneer. Oke dan stuur ik het daar wel heen.
Aangekomen in Plochingen komt wsp via wal aan boord. Er is post voor u! Ohh joh? En wat is het voor post? Tja dat gaan we even uitzoeken, komen morgen terug. Niet echt erg want was erg mooie agent(sorry) het oog wil ook wat.

Afijn volgende dag kwam de agent terug met de post. Hij zegt mij, zich te schamen om met deze post te moeten komen. Ik zeg; wel hoezo dan, is het zo ernstig?
Nee eigenlijk gewoon te gek voor woorden. Het was een snelheidsovertreding, bij marke 1 met wel 1 hele kilometer, jaja, benden Koblenz, gemten met een lasergun. 1 HELE KILOMETER, en de kosten waren 25 euro!!!

  Daar zijn ze dus dagen mee bezig met diversen korpsen. Geld zal het moeten kosten. Maar even contant afgerekend en bewijs van betaling gekregen!

Reactie 6
Over boetes Duitsland ,die zijn extreem hoog. Wij zijn het voorval Munster,wij hebben geweigerd om het vaartijdenboek van het schip te laten meenemen.We hadden de avond ervoor gewacht voor sluis Datteln ,die stuk was.Zo hebben wij een boete van €790,00 en een € 815,00 omdat mijn man het weigerde het vaartijdenboek mee te geven. We hebben gelukkig steun van een luisterende advocaat,die ons goed help .Wij zijn nu een maand aan het wachten op een antwoord van het GDWS. De overige flauwe warnungen,dat je AIS niet op de juiste positie staat als het schip aangemeerd lig,is echt zoeken.

Reactie 7
Komen ze met zijn twee aan boord. Vraagt die ene agent of mijn motorfiets wel straatlegaal was. Ben lichtjes kwaad geworden en hem gezegd dat hij daar geen zak mee te maken had. Ten eerste omdat mijn motorfiets stil stond op het schip. Ten tweede dat hij zelfs gene zak te zeggen zou hebben moest ik in Duitsland over de baan rijden daar het niet over een Duits voertuig gaat. Tweede agent, blijkbaar van het slimmere soort, gaf mij volledig gelijk. Vertrokken zonder 1 euro te moeten betalen.

Reactie 8
Wsp Neckar,
Zet je je auto eraf boven sluis Kochendorf en vaar je door naar de losplaats Rhenus(schuine kant zonder palen, amper afgang mogelijk) dan heb je gegarandeerd de wsp op bezoek, om te conroleren of je niet onderbemand van sluis naar losplaats vaart.

Reactie 9
Op de Neckar. Tijdens het vastmaken bij sluis Kochendorf zaten onze kinderen met hun zwemvest aan op de voorwoning te wachten tot het steekeind stond, dan zou mijn man ze aan de wal tillen zodat ze tijdens het vastmaken al lekker aan de wal konden spelen. De wsp vond dat wij een extra persoon aan boord zouden moeten hebben om op onze kinderen te moeten passen. Mijn argument dat als ze in de stuurhut zitten tijdens het vastmaken ik toch ook op ze moet letten was een hele lastige. Want ja, dat is inderdaad zo. Dus: als ze hadden gezien dat onze kinderen tijdens het sturen! in de stuurhut zouden zitten dan hadden we daar een boete voor gekregen. De oplossing? Een aupair, matroos, of een “kindveilige zone” te lezen: een knip op hun slaapkamerdeur zodat ze er tijdens het varen niet uit zouden kunnen. We kregen een boete “omdat we er anders niets van zouden leren”. De cbob zei later dat we dit niet hadden moeten betalen, maar goed... om er af te zijn..

Reactie 10
Maar we hebben ook veel goede ervaringen met diversen korpsen hoor, tis niet altijd gezeur. Soms leuke controles en goede gesprekken. Als je niks fout doet heb je ook meestal niks te vrezen. Maar ja de meest mensen maken wel eens foutjes of vergeten wel eens wat te doen( blussers controle, reddingsvesten aan, vaartijdenboek invullen op tijd)

Reactie 11
3,5 uur controle van de stabiliteit. Die mens was er van overtuigd dat mijn berekening niet klopt. Hij liep te zeulen met papieren van de Johanna. Toeval wil dat wij geen Johanna noemen. Ik mankeerde papieren in mijn stabiliteitsboek volgens meneer de agent. Op 3,5 uur tijd 3 verschillende boten opzij gekomen. Steeds met een iets slimmere agent. (Blijkbaar is da toch mogelijk) Steeds blijft mijn berekening kloppen. Tot de laatste en de iets slimmere zei dat het klopte. Ondertussen hebben ze de rest ook maar uitgebreid gecontroleerd. Na ongeveer 2,5 uur heb ik gevraagd hoeveel boete ik hem moest betalen om deze idioot lange controle te laten stoppen. Niks zei hij. Ik wil geen geld hebben ik wil dat het juist is en dat alles klopt. Heb gezegd als je al 2,5 uur controleert wil je me pakken op iets.Was niet zo zei hij. Na 3,5 uur zijn ze met de staart tussen de benen vertrokken zonder 1 euro.

Reactie 12
Munster controle gehad beambte vond het hinderlijk dat er 2 schijnwerpers aanstonden.toen hij aan boord kwam weigerde zijn schoenen uit te trekken. Vriendelijk doch dringend tot 5x toe verzocht toen de beste man van boord gezet. Resultaat €750,-

Reactie 13
Geladen opvarend in Duisburg, komt er eentje aan boord en wil de laadpapieren zien, met de uitleg dat er in KEULEN enkele uurtjes ervoor een waterverontreinigingscensor was afgegaan en nu moesten ze alle tankers controleren

Er was ook iemand die zich niet in de kritiek op de WSP herkende. Die schreef dit:

Sorry, ik herken dit totaal niet. Wij varen heel veel door Duitsland. Politie van de hele Rhein, Main, Moezel, Heidelberg, Datteln, Munster, Bremen, Rendsburg, Minden, Hannover, Haldensleben, Berlin. Heb ze allemaal aan boord gehad. Natuurlijk de één makkelijker als de ander, maar nooit echt problemen. Ze mogen bij ons op de bank aan tafel zitten(in de stuurhut), en als we toevallig koffie hebben bieden we een bakje aan. Mijn vrouw gaat dan sturen en ik heb alle tijd voor ze. 95% heeft snel door dat we ons best doen alle papieren netjes bij te houden, dus als er ergens iets over de datum is is het een waarschuwing of hoogstens een warnung van 20eur. Dit in tegenstelling tot Nederland: gelukkig weinig in Nederland, dus weinig bezoek, maar als daar iets is krijg je gelijk een torenhoge boete. Een keer met A2 bemanning aan boord ‘s avonds doorgevaren tot 0:00uur naar haven Amsterdam om andere ochtend om 8:00 te lossen. We konden al onder de kraan gaan liggen. Mijn argument dat iedereen aan boord nu veel meer rusttijd heeft (0:00-08:00), als dat we eerst in het Amsterdam-Rijnkanaal gaan slapen en ‘s ochtends vroeg weer verder, deed niet ter zake en werd niet begrepen. Boete van honderden euro’s. Later moest hij nog terug aan boord komen want hij was zijn zwemvest vergeten, oei, was hij midden in de nacht zonder zwemvest van boord overgestapt op de politieboot!

Maar na enig nadenken kwam al het volgende bericht van dezelfde persoon:
Nu ik erover nadenk komt er toch ergens een belletje Duitse frustratie boven borrelen: Zaterdag morgen aankomst Mannheim aan de muur. Politieboot vaart het hele weekend tig keer langs. Maandag morgen 06:00 lossen bij Ludwigshafen Giulini (aan de stenen). Dus maandagmorgen 5uur (met A1 zonder tacho) van de muur weg. Ben ik net aan het testen of het anker wel wil zinken roepen ze via marifoon naar mijn vrouw dat ze aan boord willen komen. Ik zeg door de porto dat ze maar moet antwoorden met de vraag of ze niet over een half uurtje terug willen komen. Lig net met een anker schuin in de rivier in het donker te wachten tot het walpersoneel er is om de touwen aan te pakken, langsscheurende schepen, kan het dramatischer? Maar nee, ze moesten NU langskomen. Ze stuiteren(letterlijk) langszij met de boot en vragen mij alle aandacht. Om mijn vrouw maar terzijde te staan tegen zo’n invasie kom ik ook maar naar de stuurhut. Wat ik niet zo gauw ben, nu toch behoorlijk geïrriteerd waarom ze niet later even komen. Maar nee, het vaartijdenboek a.u.b. Ik vraag hem, wat verwacht je daarin te zien dan? Denk je echt dat ik vandaag al iets ingevuld heb? Dat invullen kreeg ik dan nu nog wel even de tijd voor. Toch wel sympathiek.... Ik zeg hem, je bent het hele weekend langs komen varen, je hebt me zien liggen. Op deze losplaats zijn ze het hele weekend nog aan het lossen/laden geweest. Al had ik gewild was het nog onmogelijk om hier zondagmiddag al heen te varen. Als ik nu doorgevaren was naar Iffezheim dan begrijp ik dat ze controleren op je vaartijd, maar dit..... Afijn voor 20eur moet je het maar weer snel vergeten.

Aanvulling Sunniva
Ook wij hebben zo’n wonderlijke ervaring. Midden in de winter moeten we in Emden lossen. Het stormt en het vriest. We liggen daar “buiten” dus op open water. Alle luiken zijn vastgevroren doordat het water erover heen komt en tegelijkertijd bevriest. Het waait windkracht tien. We moeten de luiken met geweld losslaan om open te kunnen leggen. We proberen met z’n tweeen zo veilig mogelijk open te leggen en op onze benen te blijven staan en de luiken te borgen. Tegelijkertijd moeten we ook verhalen omdat de pijp niet meer werkt en wij dus constant moeten verplaatsen om de zuiger zijn werk te laten doen. Als er verhaald moet worden wordt er vanaf de kant naar ons geschreeuwd maar door de oorverdovende herrie van de storm is het nauwelijks te volgen, net zo min als we voor elkaar goed te volgen zijn in dit beestenweer. Opeens zien we een slagschip van een politieboot die maar liefst een half uur nodig heeft om voor ons vast te maken. We zijn niet bepaald onder de indruk van hun stuurmanskunst maar gaan verder met ons werk. In de stuurhut staande lettend op David die voorop met de touwen bezig is omdat we weer moeten verhalen zie ik vanuit mijn ooghoeken naast mij opeens een paar benen gehuld in een groene uniformbroek langs de ladder naar beneden komen, en nog een paar ….

We komen even alles controleren! Het zal toch niet waar zijn. Ik zeg dat we dat nu mooi niet gaan doen, dat het zo al gevaarlijk genoeg is en dat ik natuurlijk niet met mijn neus in de papieren ga zitten of mee gaan naar de machinekamer op zo’n moment. Ik wijs hen ook nog op hun taak die toch met veiligheid te maken heeft. Niets mee te maken, ze willen NU de papieren zien want ze hadden ons schip nog nooit gecontroleerd. Ik zei “denk je dat we weg varen met die storm? Kom maar terug als we leeg zijn”. Maar daar kwam niets van in. Vervolgens stapt David de stuurhut binnen. “Wat krijgen we nou?”, vraagt hij. Ze willen controleren, leg ik uit. Wat er toen allemaal gezegd is zal ik de lezer besparen maar de groene politiebenen verdwenen rap langs de ladder weer omhoog.