Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Alleenvaart Westerschelde

Voorstel Algemeene Schippers Vereeniging en Koninklijke BLN-Schuttevaer

Historie Tijdens dit al lang lopend overleg met de diverse instanties zijn de uitgangspunten van ondergetekenden steeds geweest dat;

  • de Westerschelde weliswaar een bijzondere vaarweg is met bijbehorende bijzondere aandacht, maar,
  • dat dit geldt voor meerdere vaarwegen, zoals het IJsselmeer, de Waddenzee, de Oosterschelde, het Rotterdamse, Amsterdamse en Antwerpse havengebied etc.;

er in de visie van ondergetekenden en de bij ons bekende vaarweggebruikers uit de binnenvaart geen overwegende redenen zijn om, in tegenstelling tot die andere vaarwegen, alleenvaart voor schepen tot 55 meter niet toe te staan op de Westerschelde;

door in het Westerscheldegebied de uitzondering op de in België en Nederland geldende regels voor de alleenvaart te handhaven de concurrentiepositie van het kleine schip tot 55 meter wordt geschaad.

Voorstel Ondergetekenden komen, na een raadplegingsronde langs diverse belanghebbende schippers en intern overleg tot het volgende voorstel:

***Geen concessies mogen worden gedaan aan het tonen van goed zeemanschap door (uiteraard) de alleenvaarders, maar zeker ook door de overige (zee)vaart en het uitvoeren van controles en handhaving ervan. Dit is de belangrijkste inperking van gevaar! ***

  1. Vooraleer toegangspunten tot de Westerschelde worden verlaten, controleert de schipper middels een checklist ruim vaarwater alle punten aan boord. Inclusief de voorafgaand aan de uitvaart bij de verkeerspost opgevraagde wind-gegevens. Deze lijst dient minimaal de controles "wind- en watervast" te bevestigen en ingevuld en wel, bij controle in de stuurhut aanwezig te zijn.
  2. Bij dit contact met de verkeerspost en, indien daar aanleiding toe is onderweg, meldt de betreffende schipper zich met zijn scheepsnaam als alleenvaarder,
  3. Als vaarroute dient, rekening houdend met (dwarse) wind en stroming, zoveel mogelijk een koers buiten de hoofd-tonnenlijn te worden gevolgd.
  4. Overtocht is niet toegestaan tussen 22.00 u. en 06.00u., en mag niet worden aangevangen bij een zicht van minder dan 2000m., tenzij radarondersteuning aan boord aanwezig is. Bij slecht zicht in de zin van Artikel 19 van het Scheepvaartreglement Westerschelde (SRW), is de vaart op de (hoofdtransport-as) Westerschelde voor alleenvaarders niet toegestaan.
  5. Het schip dient voorzien te zijn van een goed-werkende automatische piloot.
  6. Het schip dient voorzien te zijn van een goed werkend goedgekeurd A.I.S.-apparaat, aangesloten op een bijgewerkt digitaal kaartsysteem, zodat ten allen tijde de schipper en de overige vaarweggebruikers de positie, koers en voortgang van het schip kunnen volgen.
  7. Reddingsmiddelen aan boord moeten volgens de voorschriften beschikbaar en voor onmiddellijk gebruik aanwezig zijn, de schipper moet zich, indien noodzakelijk, overal aan dek veilig kunnen verplaatsen, daarbij voorzien van een goedgekeurd automatisch opblaasbaar reddingsvest.
  8. Om een goede uitkijk te kunnen waarborgen zoals omschreven in Artikel 5 van het SRW dient zo nodig hiertoe camera's of spiegels aanwezig te zijn.
  9. De vaarplanning dient zodanig te worden gekozen, dat de verblijfsduur op de Westerschelde niet langer is dan strikt noodzakelijk, waarbij het oversteken van de hoofdvaarweg tot een minimum beperkt wordt.
  10. Alleenvaart is alleen toegestaan als de schipper het te bevaren traject minimaal 6x heeft bevaren.

Onder deze voorwaarden wordt alleenvaart op proef toegestaan voor schepen kleiner dan 55 meter, niet geladen met ADN-goederen, vooralsnog alleen op het traject Hansweert-Terneuzen v.v. Een jaar na invoering van dit besluit vindt een evaluatie plaats. Op dat moment, of zoveel eerder als eventueel noodzakelijk wordt geacht, vindt opnieuw overleg plaats tussen (vertegenwoordigers van) alle betrokkenen.

In de hoop hiermee passende voorstellen te hebben gedaan. Wij zijn bereid tot nadere toelichting,

hoogachtend,
Namens het bestuur van de Algemeene Schippers Vereeniging,

Ron Breedveld Vicevoorzitter
Jos Evens Denktanklid

Mede ondersteund door Koninklijke BLN-Schuttevaer

Voorstel alleenvaart Westerschelde vervolg maart 2016

Het voorstel dat is ingediend door de ASV is begin maart behandeld in de Schelde Directeuren Vergadering (SDV), maar zal vooralsnog niet worden geagendeerd voor de vergadering van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart. Men heeft geoordeeld dat er nog informatie gemist wordt die nodig is om een gefundeerde beslissing te kunnen nemen.

Er is afgesproken dat er een nieuw voorstel kan worden ingediend. Afgesproken is ook dat partijen hierover nog nader met elkaar van gedachten kunnen wisselen.