Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Terneuzen

In de Zeeuwse krant PZC staat een artikel waaruit blijkt dat de Oostsluis van Terneuzen maar liefst een maand sluit voor de binnenvaart (van 17 oktober tot 13 november). Dat allemaal om bediening op afstand te kunnen realiseren. Maar de Westsluis, voor de zeevaart zal slechts 15 dagen gestremd zijn en dan alleen in de weekenden. Dat men voor de westsluis (zeevaart) het werk in de helft van de tijd kan laten plaatsvinden maakt duidelijk dat men de binnenvaart kennelijk niet zo belangrijk vindt. De bediening van de sluizen zal daarna niet meer ter plekke plaatsvinden maar vanaf de nautische verkeerscentrale aan de Westerschelde. Enthousiast wordt er vermeld dat men dan met minder bedienend personeel toe kan, maar natuurlijk wordt het er niet onveiliger op gezien de vele camera’s die er komen. Tenminste...dat beweert Rijkswaterstaat.

Afgelopen periode werden de schippers in de binnenvaart alweer met de neus op de feiten gedrukt wat er gebeurt na hevige regenval ten zuiden van het sluizencomplex van Terneuzen. De sluizen moesten weer gestremd worden voor zee- en binnenvaart om ze in te zetten als spuisluizen. Veel oponthoud bij de sluizen voor het vervoer over water en een schade, die oploopt tot ca. € 100.000. Dit is schade, die ontstaat op het moment van zo’n stremming, die geleden word door de binnenvaart. Wat zeker niet onderschat mag worden is de imagoschade. Het kunnen voldoen aan het justitie principe is van groot belang bij de keuze van de verlader voor zijn vervoerswijze. Het moge duidelijk zijn, dat één van de meest gebruikte sluizencomplexen in West Europa niet te boek mag staan als één van de meest onbetrouwbare, met als gevolg, dat verladers er voor zullen kiezen om hun goederen niet meer via het water te laten vervoeren.

Zoals bekend hebben wij na het bekend worden van het ontwerptracébesluit en de milieueffectrapportage al blijk gegeven van onze ongerustheid over de nieuw te bouwen sluis, waarin een spuikanaal/spuisluis niet is opgenomen.

Ook in onze zienswijze, die wij hebben ingediend bij de directie participatie zijn wij duidelijk geweest omtrent het punt van het spuikanaal. De termijn van de indiening was gesteld op uiterlijk 8 juli 2015. Het verbaast ons, dat we tot op heden nog geen antwoord op onze zienswijze hebben ontvangen.

De ramingen van 20 miljoen Euro (= 2 %) voor een spuisluis, vallen in het niet bij de totale kosten van ca. 1 miljard Euro voor de bouw van de nieuwe sluis, waarin de meerkosten, die dit soort projecten, gezien het verleden met zich meebrengen, nog niet zijn opgenomen.

Dat België geen geld beschikbaar wil stellen voor een spuisluis, is, vinden wij, geen argument voor Nederland om deze belangrijke voorziening niet te treffen. We hebben het hier over een voorziening die noodzakelijk is om hoofdzakelijk het water, dat in België op het Kanaal van Gent naar Terneuzen geloosd word, af te voeren.

Nederland zal zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en moeten voorkomen dat er enorme imagoschade aan de milieuvriendelijkste vorm van vervoer ontstaat.

Dit schreef Joop Molewijk namens Denktank Algemeene Schippers Vereeniging