Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Evaluatie huisvuilproblemen

Onderstaande heeft de ASV naar de organisatoren van de evaluatie gestuurd.

De ASV is uitgenodigd voor een werksessie rond de evaluatie door REBEL en heeft daar op geantwoord:

“We (de ASV) hebben op voorhand natuurlijk een discussie gevoerd over de waarde van deze bespreking en daarom wil ik je en de overige betrokkenen op het volgende wijzen. Er is namelijk de ASV voorafgaande aan de evaluatie iets anders gesuggereerd dan nu de uitvoering lijkt te worden.

Tenslotte schrijft REBEL in haar verslag van ons gesprek: “Afspraken vervolgstappen Als informatie is opgehaald d.m.v. interviews en enquêtes (stap 5) zal Rebel met ASV klankborden over de opgehaalde informatie.”

Ik vind het niet onbegrijpelijk dat de ASV vandaaruit de conclusie heeft getrokken dat we inzicht zouden krijgen in de (alle) resultaten van de evaluatie. Daarmee vind ik dat REBEL minstens de schijn oproept zich niet aan haar afspraak te houden.

Verder wil ik op voorhand (zodat je niet tijdens dat gesprek hiermee overvallen wordt) geluiden die ons bereiken vast te noemen.

De klachten die ons over de enquête bereikten waren dat de vragen van de enquête als veel te sturend ervaren werden om door te kunnen gaan voor een objectieve evaluatie. De in te vullen keuzes die de deelnemers aan de evaluatie hebben bestaan eigenlijk maar uit twee mogelijkheden: òf je bent het niet eens met de prijs van het abonnement en/òf er zijn onvoldoende plaatsen zijn waar je je afval kwijt kunt. De werkelijke reden die u in de petitie kunt vinden “het wordt niet uitgevoerd conform het CDNI akkoord” behoort niet tot de mogelijke antwoorden.

Wij vinden dus de evaluatie geen recht doen aan datgene wat de schippers als kritiek op het beleid van de Minister naar voren hebben gebracht, we vinden ook dat de procedure sturend is waarbij er naar een bepaalde uitkomst toegewerkt wordt. Bovendien vinden wij het niet conform dat gene wat wij hadden mogen verwachten gezien het voorgesprek dat nu eerst het Ministerie IenM  gaat bepalen welk deel van de evaluatie gepubliceerd zal worden. Want zoals REBEL aan ons schrijft:

“….Het is uiteindelijk de keuze van I&M als opdrachtgever van de evaluatie of en in welke mate de resultaten van de enquête openbaar worden gemaakt. …..”

Dit heeft niet eens meer de schijn van een onafhankelijke evaluatie en daarmee lijkt de evaluatie geen enkele waarde te hebben, anders dan een instrument voor de minister om haar beleid aanvaardbaar te maken. Ondertussen wordt ons gevraagd op voorhand al mee te denken aan een oplossing middels een werksessie, waarbij bij de uitnodiging vanuit REBEL toespelingen gemaakt worden op het feit dat we “tenslotte allemaal maar één ding willen en dat is dat de schipper zijn/haar afval op gebruiksvriendelijke en betaalbare wijze netjes kwijt kan”. Ja, dat willen wij, maar wel volgens het CDNI akkoord, en dat hele akkoord komt nergens ter sprake.

Bovendien willen wij nogmaals onder de aandacht brengen dat ook het volgende genotuleerd  staat bij dit onderdeel van het gesprek:

ASV is bereid om ook in de derde stap mee te denken over mogelijke oplossingen/vervolgstappen waarbij genoteerd is dat ASV het principe vasthoudt dat betaling voor C-afval niet gepast is; vooral omdat er soms dubbel wordt betaald, en niet duidelijk is waar het ophoudt (willekeur in handelswijze partijen, zoals CCR, havens, gemeenten…..

Wij vragen u zich rekenschap te geven van het feit dat er een internationaal akkoord ligt (het CDNI akkoord; deel C behelst ‘overig scheepsbedrijfsafval’), waarbij Nederland afspraken heeft gemaakt waar zij zich aan moet houden. Juist vanwege de geloofwaardigheid van de politiek, vanwege het milieu en vanwege de leefbaarheid voor de gebruikers van de waterwegen.

Ondanks een petitie die door meer dan 1.000 schippers getekend is tegen de wijze waarop de Minister met deel C van het CDNI akkoord omgaat, ondanks de vele Kamervragen en ondanks het feit dat er heel weinig huisvuilabonnementen zijn afgesloten wil men toch op de ingeslagen weg door gaan, in die zin dat de Minister vindt dat er abonnementen afgesloten dienen te worden om te betalen voor de afgifte van het huisvuil.

De vervuiler betaalt
We vinden, net als iedereen, dat het logisch is dat “de vervuiler betaalt”.  Maar….we vinden ook dat het CDNI akkoord gerespecteerd dient te worden. Onder andere om de schippers te beschermen tegen het meerdere keren voor hetzelfde betalen en om vervuiling van het milieu tegen te gaan.
Hieronder vindt u het deel van het handboek Scheepsafvalstoffenverdrag waar het ons om gaat.

Handboek scheepsafvalstoffenverdrag
Wat is het doel van het Verdrag? Kort gezegd is het voornaamste doel de bescherming van het milieu en verhoging van de veiligheid van de binnenvaart en haar opvarenden.

Als middelen noemt het Verdrag:

• het voorkomen van het ontstaan van afval;
• het veilig en gescheiden inzamelen en verder verwijderen van onontkoombaar scheepsafval;
• het bij de veroorzaker in rekening brengen van de kosten van inzameling en verdere verwijdering;
het voorkomen van concurrentievervalsing door het stellen van uniforme regels in alle verdragsluitende landen.

Deel C: Verplichting van de Verdragstaten. 
  Verdragsluitende staten zijn verplicht: huisvuilontvangstvoorzieningen ter beschikking te stellen of ter beschikking te laten stellen bij :

- overslaginstallaties ,
- aanlegplaatsen voor passagiersschepen,
- bepaalde aanlegplaatsen voor de doorgaande scheepvaart en  - sluizen.

De kosten voor de inzameling en verdere verwijdering van huishoudelijk afval worden geacht te zijn inbegrepen in de havengelden. Voor overige afvalstoffen zoals niet oliehoudend klein gevaarlijk afval, huishoudelijk afvalwater van passagiersschepen, slops en zuiveringsslib is nog geen duidelijke regeling getroffen. Wel is er een verplichting tot onderlinge afstemming tussen de verdragsluitende staten alvorens een financieringswijze wordt gekozen.

Tot zover de letterlijke tekst uit het handboek waaruit blijkt dat de handelswijze van de Minister strijdig is met de gemaakte internationale afspraken.

Het milieuaspect
Ondertussen wordt de indruk gewekt alsof schippers niet zouden hechten aan milieubeschermende maatregelen. Daarmee doet men de sector te kort. Een groot deel van de binnenvaart wil niet anders dan dat er zorgvuldig met akkoorden wordt omgegaan en daarmee met de belangen van de binnenvaartsector. Dat zou geen vreemde eis moeten zijn.

Wij hopen u hiermee voldoende op de hoogte gesteld te hebben,
Sunniva Fluitsma